لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

دولت اوباما: دیوان عالی آمریکا درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران را نپذیرد


نمایی از ساختمان دادگاه عالی آمریکا در شهر واشینگتن
نمایی از ساختمان دادگاه عالی آمریکا در شهر واشینگتن

یک مقام وزارت دادگستری آمریکا از دیوان عالی این کشور خواسته است که با درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران در خصوص دو میلیارد دلار پول مسدود شده آن مخالفت کند.

به گزارش روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال»، دونالد ویریلی، مقام چهارم وزارت دادگستری آمریکا، روز پنجشنبه ۲۹ مرداد از دیوان عالی این کشور خواست که با درخواست تجدید نظر خواهی بانک مرکزی ایران مخالفت کند.

خبرگزاری رویترز روز ۱۷ فروردین گزارش داده بود که دیوان عالی آمریکا از دولت باراک اوباما خواسته بود تا در خصوص درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران اظهار نظر کند که آیا برای رسیدگی به این درخواست جلسه رسیدگی تشکیل دهد یا نه.

طبق این گزارش، درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران به حکمی مربوط می‌شود که دادگاه تجدیدنظر نیویورک در سال ۲۰۱۴ صادر کرد که بر اساس آن یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار سپرده ایران در «سیتی بانک» آمریکا باید به عنوان غرامت به بازماندگان قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت پرداخت شود.

در آن انفجار ۲۴۱ تن از نظامیان آمریکایی کشته شدند. خانواده‌های قربانیان، شکایت کرده بودند که حزب‌الله لبنان در آن انفجار دست داشته و گفته بودند که حزب‌الله از حمایت ایران برخودار بوده است.

پول ایران هم اکنون در حسابی به امانت گذاشته شده و در صورت تصمیم دیوان عالی به رسیدگی نکردن به تقاضای بانک مرکزی ایران، باید به خانواده‌های قربانیان پرداخت شود.

موضوع درخواست غرامت خانواده‌های قربانیان با رای دادگاه در سال ۲۰۰۷ وارد مرحله تازه‌ای شد. در این تاریخ، دادگاه رای به پرداخت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به بازماندگان و قربانیان داد.

در سال ۲۰۱۰ دولت آمریکا از وجود اموال مرتبط با بانک مرکزی ایران در حسابی در «سیتی بانک» نیویورک اطلاع یافت.

پس از آن درخواست برای پرداخت غرامت از طریق دارایی‌های بانک مرکزی ایران مطرح شد و دادگاه فدرال در نیویورک به نفع خانواده‌های قربانیان رای داد.

این در حالی است که بانک مرکزی ایران می‌گوید بر اساس معاهده سال ۱۹۵۵بین دو کشور، آمریکا حق ندارد به این پول دست بزند.

XS
SM
MD
LG