لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

مراسم بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا با حضور جان کری


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۱۴ اوت با سفر به کوبا در مراسم تاریخی بازگشایی سفارت ایالات متحده در هاوانا شرکت کرد.

در این مراسم پرچم آمریکا بعد از ۵۴ سال بر فراز سفارت این کشور در کوبا برافراشته شد. چهار هفته پیش آمریکا و کوبا اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می گیرند.

در این مراسم جان کری تصمیم رهبران آمریکا و کوبا را برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک «شجاعانه» خواند. وی با این حال تاکید کرد که نمی توان گذشته را فراموش کرد.

پیشتر در ۲۰ ژوئیه طی مراسمی رسمی و برای اولين بار از سال ۱۹۶۱ پرچم کوبا در سفارت کوبا در واشنگتن دی سی به اهتزاز در آمد. در اين مراسم تاريخی وزير امور خارجه کوبا، برونو رودريگز نيز شرکت داشت.

به گزارش رویترز، شامگاه پنجشنبه کارگران در حضور تفنگداران آمریکایی سر در سفارت آمریکا را آماده کردند.

جفری لارینتیز، سفیر آمریکا در کوبا در این مراسم گفت: «امروز سر آغاز فصل جدیدی است.»

سه مدل خودرو قدیمی در نزدیکی محل سخنرانی تعیین شده برای جان کری پارک شده بود. دو خودرو شورولت «بل ایر» مدل ۱۹۵۵ و ۱۹۵۷ به همراه یک شورولت «ایمپلا»۱۹۵۹. این خودروها متعلق به دوران انقلاب کوبا به رهبری فیدل کاسترو است.

به گزارش رویترز،جان کری نخستین وزیر امور خارجه آمریکا است که پس از ۷۰ سال از کوبا دیدار می کند. به همراه جان کری شماری از اعضای کنگره و همچنین سه تفنگدار دریایی آمریکا که درسال ۱۹۶۱ پرچم این کشور را بر فراز ساختمان سفارتخانه به پایین کشیده بودند، در این سفر حضور دارند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از همان دوره اول ریاست‌جمهوری خود اعلام کرد که قصد برقراری مجدد مناسبات با کوبا را دارد و در این راستا، از شدت محدودیت‌های سفر و انتقال پول برای شهروندان کوبایی کاست.

آشتی میان دو کشور در روز ۲۶ آذر سال گذشته اعلام شد، زمانی که رؤسای جمهوری دو کشور تصمیم خود مبنی بر عادی‌سازی کامل روابط را اعلام کردند.

از آن زمان، طی حدود هفت ماهی که گذشته دو کشور موفق شدند با برگزاری جلسات متعدد مذاکره، به مرحله بازگشایی سفارت‌ها برسند.

XS
SM
MD
LG