لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

نگاهی به حوادث مهم بحران سوریه از مارس ۲۰۱۱


یک زن مجروح در بمباران های شهر حلب
یک زن مجروح در بمباران های شهر حلب

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی روند تحولات در جنگ داخلی سوریه از مارس ۲۰۱۱ تاکنون پرداخته است:

آتش بس دو ماهه‌ای که طی آن مناطق جنگ زده سوریه مدتی آرام بودند در عمل و به خصوص در شمال این کشور که شاهد تجمع نیرو و درگیری‌های نظامی شدیدی بوده در روزهای اخیر شکسته شد.

- مارس ۲۰۱۱: در اعتراض به بازداشت گروهی از دانش آموزان پسر توسط نیروهای امنیتی به جرم نوشتن شعارهای ضد حکومتی روی دیوارهای مدرسه گروهی از مردم شهر درعا دست به تظاهرات زدند. روز ۱۵ مارس در بخش قدیمی شهر دمشق تظاهراتی برگزار شد.

روز ۱۸ مارس نیروهای امنیتی در شهر درعا به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند که بر اثر آن ۴ نفر کشته شدند. فعالان مخالف این افراد را اولین قربانیان قیام ضد حکومتی تلقی می‌کنند. تظاهرات ضد حکومتی و در مقابل سرکوب شدید آن‌ها توسط نیروهای امنیتی حکومت گسترش یافت.

- آوریل ۲۰۱۱: نیروهای امنیتی به یک تحصن بزرگ در حمص سومین شهر بزرگ سوریه حمله کردند. هدف اجتماعی کنندگان سازماندهی حرکتی شبیه تجمعات میدان تحریر قاهره بود که آغاز گر اعتراضات مردم مصر و سرنگونی حکومت حسنی مبارک شد.

- ژوئن ۲۰۱۱: تعدادی از نیروهای پلیس و سربازان در شهر جسر الشغور واقع در شمال شرقی سوریه به صف تظاهرکنندگان پیوستند و در نتیجه برای اولین بار کنترل یک شهر سوریه به دست مخالفان افتاد. به فاصله چند روز نیروهای مخصوص ارتش سوریه با استفاده از تانک و هلی کوپ‌تر در یک یورش سنگین این شهر را بازپس گرفتند.

- اوت ۲۰۱۱: باراک اوباما خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت شد و دستور مسدود کردن دارائی‌های حکومت سوریه را صادر کرد.

- ژوییه ۲۰۱۲: بر اثر بمبگذاری در ساختمان شورای امنیت ملی سوریه در شهر دمشق و همزمان با برگزاری جلسه اضطراری دولت، چهارتن از مقامات ارشد حکومت از جمله داماد بشار اسد وزیر دفاع وقت سوریه کشته شدند.

- تابستان ۲۰۱۲: درگیری‌های مسلحانه به حلب، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت تجاری سابق سوریه کشیده شد.

- اوت ۲۰۱۲: کوفی عنان پس از شکست تلاش‌هایش برای برقراری آتش بس از مقام فرستاده سازمان ملل متحد و جامعه عرب در بحران سوریه استعفا داد. باراک اوباما اعلام کرد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه «خط قرمز» است و نظر او در مورد دخالت نظامی در آن کشور را تغییر خواهد داد.

- مارس۲۰۱۳: شورشیان پس از پیشروی در شمال، شهر رقه با ۵۰۰ هزار جمعیت در ساحل رودخانه فرات را تصرف کردند. رقه اولین شهر بزرگ و پر جمعیتی است که به تصرف شورشیان درآمد.

- مه و ژوئن ۲۰۱۳: نیروهای دولتی سوریه با حمایت هزاران نفر از پیکارجویان گروه حزب الله لبنان شهر استراتژیک القصمیر در جوار مرز لبنان را از شورشیان بازپس گرفتند.

- اوت و سپتامبر۲۰۱۳: بر اثر حملات شیمیایی در حومه شهر دمشق صد‌ها نفر کشته می‌شوند. باراک اوباما حکومت سوریه را مسئول این حمله معرفی کرد و گفت دولت آمریکا در قبال چنین حملاتی احساس مسئولیت می‌کند و نحوه واکنش به این اقدام را به رای کنگره موکول خواهد کرد. دولت روسیه در مقابل پیشنهاد کرد حکومت سوریه تمام سلاح‌های شیمیایی خود را به جامعه بین المللی تحویل دهد و به این طریق از حمله نظامی به آن کشور پیشگیری کند.

- ژانویه ۲۰۱۴: درگیری بین گروه‌های شورشی رقیب گسترش یافت. مجموعه‌ای از گروه‌های اسلام گرا و میانه رو در صفوف شورشیان سوریه با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» که از شبکه القاعده در عراق انشعاب کرده بود وارد جنگ شدند.

- فوریه۲۰۱۴: دو دور مذاکرات صلح زیر نظر اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و جامعه عرب بدون هیچ دستاوردی در شهر ژنو پایان یافت.

- ۹ مه ۲۰۱۴: شورشیان از بخش قدیمی مرکز شهر حمص عقب نشینی کردند و این یک پیروزی نمادین بزرگ برای نیروهای حکومت بود.

- ۱۳ مه ۲۰۱۴: اخضر ابراهیمی پس از شکست دومین دور از اقدامات برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه از مقام فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و جامعه عرب استعفا داد.
- ۳ ژوئن ۲۰۱۴: در رای گیری که فقط در مناطق تحت کنترل حکومت برگزار شد، بشار اسد برای یک دوره هفت ساله دیگر به مقام ریاست جمهوری سوریه انتخاب شد. نیروهای مخالف این انتخابات را محکوم کردند.

- ژوئن ۲۰۱۴: گروه موسوم به «خلافت اسلامی» بخش وسیعی از خاک عراق در شمال و غرب آن کشور را تصرف کرد. این گروه که کنترل یک سوم از خاک سوریه و عراق را به دست گرفته بود، تاسیس خلافت خود خوانده را اعلام کرد.

- ۳ ژوئیه ۲۰۱۴: گروه «خلافت اسلامی» پس از یک نبرد شدید با شاخه القاعده در سوریه (جبهه النصره) کنترل بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه به نام ال عمر را به دست گرفت.

- ۱۹ اوت ۲۰۱۴: گروه «خلافت اسلامی» ویدئوی سربریدن جیمز فولی خبرنگار آمریکایی را منتشر کردند. او اولین گروگان غربی بود که توسط این گروه سر بریده شد.
- اواسط سپتامبر ۲۰۱۴: گروه «خلافت اسلامی» تهاجم برای تصرف شهر کردنشین کوبانی در مرز با ترکیه را آغاز کرد.

- ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴: ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا حملات هوایی خود علیه مواضع گروه «خلافت اسلامی» در خاک سوریه را شروع کرد.

- ژانویه ۲۰۱۵: سازمان ملل متحد اعلام کرد بر اثر جنگ داخلی سوریه حداقل ۲۲۰ هزار نفر کشته شده و حدود یک سوم از جمعیت ۲۲ میلیونی این کشور آواره شده‌اند.

- ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵: پیکارجویان کرد با کمک حملات هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا شهر کوبانی را پس گرفتند.

- ۳ فوریه ۲۰۱۵: گروه «خلافت اسلامی» ویدئوی زنده سوزاندن مواث الکسیبه خلبان اردنی را که توسط آن‌ها اسیر شده بود، منتشر کرد.

- ۲۸ مارس ۲۰۱۵: شهر ادلب در شمال غرب سوریه توسط شورشیان اسلام گرا به رهبری جبهه النصره تصرف شد.

-۶ مه ۲۰۱۵: بشار اسد به عقب نشینی و شکست‌های سنگین ارتش سوریه اعتراف کرد.

-۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵: روسیه حملات هوایی خود در حمایت از مواضع و عملیات ارتش سوریه آغاز کرد.

- ۱۴ نوامبر ۲۰۱۵: در جلسه هفده کشور از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در شهر ژنو یک جدول زمانی برای دوران انتقالی در سوریه از جمله تدوین یک قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زیر نظر سازمان ملل متحد طی هجده ماه به تصویب رسد.

- ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵: شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ۲۲۵۴ طرح‌های مصوب اجلاس ژنو را تایید کرد.

-۳ فوریه ۲۰۱۶: گفتگوهای صلح غیرمستقیم بین نمایندگان حکومت و شورشیان سوریه چند روز پس از آغاز مذاکرات و به خاطر عملیات ارتش سوریه زیر حمایت حملات هوایی روسیه برای تصرف شهر حلب، به شکست انجامید.

- ۲۷ فوریه ۲۰۱۶: یک طرح آتش بس موقت که توسط آمریکا و روسیه تنظیم شد در سوریه به اجرا درآمد.

- ۱۴ مارس ۲۰۱۶: دور دیگری از مذاکرات غیرمستقیم بین حکومت و مخالفان در شهر ژنو پس از ده روز بدون نتیجه پایان یافت.

- ۱۳ آوریل ۲۰۱۶: حکومت سوریه در مناطق تحت کنترل خود انتخابات پارلمانی برگزار کرد.

- ۲۷ آوریل ۲۰۱۶: دور دیگری از مذاکرات غیرمستقیم حکومت و مخالفان در شهر ژنو بدون نتیجه ماند. درگیری‌های مسلحانه و تجمع نیروهای دو طرف در شمال سوریه عملا به آتش بس پایان داد هر چند هیچیک از طرفین رسما آن را لغو نکرده‌اند.

- ۲۸ آوریل ۲۰۱۶: بر اثر بمباران و توپ باران شهر حلب بیش از ۶۰ نفر کشته شدند. حداقل ۲۷ نفر از قربانیان بر اثر حمله هوایی به یک درمانگاه سازمان پزشکان بدون مرز و ساختمان همجوار آنجان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG