لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

کاخ سفید: ترامپ از روز انتخابات در فکر برکناری جیمز کومی بود


کاخ سفید می گوید، رییس جمهوری آمریکا اعتمادش را نسبت به جیمز کومی مدیر اف بی آی از دست داده بود.
کاخ سفید می گوید، رییس جمهوری آمریکا اعتمادش را نسبت به جیمز کومی مدیر اف بی آی از دست داده بود.

سارا هاکبی ساندرز، یک سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفته است که دونالد ترامپ از روزی که انتخاب شد در اندیشه برکناری جیمز کومی، مدیر اف بی‌آی، بود. وی تصریح کرده است که رییس جمهوری آمریکا اعتمادش را نسبت به مدیر اف بی آی از دست داده بود.

به گزارش «سی ان ان» سارا هاکبی ساندرز اظهار داشت، رییس جمهوری از این که آقای کومی را زودتر برکنار نکرد متاسف نیست، بلکه می خواست به او فرصت بدهد.

این سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده است که دلیل اصلی برکناری مدیر اف بی‌آی ناتوانی وی در انجام وظایفش بوده و ارتباطی با تحقیقات این نهاد در خصوص مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ نداشته است.

اخراج جیمز کومی واکنش تند دمکرات‌ها را در پی داشته است آنها می گویند، برکناری مدیر اف بی‌آی در راستای سرپوش گذاشتن بر تحقیقات این نهاد در مورد ارتباط بین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه با هدف تاثیر گذاری روی نتایج انتخابات بوده است.

دونالد ترامپ روز گذشته در نامه‌ای به جیمز کومی نوشته بود که وی توانایی رهبری موثر اف بی آی را ندارد و یک رهبر تازه نیاز است تا اعتماد عمومی به این نهاد را بازسازی کند.

معاون دادستان کل آمریکا نیز روز سه‌شنبه در توضیح در خصوص اخراج جیمز کومی گفته بود، وی در نحوه هدایت تحقیقات در مورد پرونده استفاده هیلاری کلینتون از‌ ای‌میل‌های شخصی در دوران تصدی مقام وزارت خارجه درست در سال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری عملکرد اشتباهی داشت.

گسترش تحقیقات درباره روسیه

در همین حال، یک منبع مطلع در کنگره آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است،‌ جیمز کومی پیش از برکناری درصدد گسترش تحقیقات در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری بود.

این منبع اضافه کرده است که جیمز کومی از وزارت دادگستری در خواست کرده بود که منابع بیشتر در خصوص تحقیق درباره روسیه اختیارش گذاشته شود.

دایان فنشتاین، سناتور دمکرات و عضو کمیته قضایی نیز به خبرنگاران گفته است، شنیده است که جیمز کومی به دنبال گسترش تحقیقات در خصوص مداخله بوده است.

این در حالی است که یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در خواست جیمز کومی برای دربافت منابع بیشتر در تحقیقات خود را رد کرده است.

در همین حال، دونالد ترامپ روز چهارشنبه در جریان دیدار با هنری کسینجر، وزیر امور خارجه آمریکا در دولت نیکسون، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص دلایل برکناری جیمز کومی گفت: خیلی ساده او کارش را خوب انجام نمی داد.

پل رایان، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته است: دمکرات ها، جمهوریخواهان و رییس جمهوری اعتماد خود را نسبت به جیمز کومی از دست داده بودند.

به گزارش فاکس نیوز، پل رایان گفته است، برکناری مدیر اف بی‌آی بخشی از اختیارات رییس جمهوری است.ولی نکته مهم اکنون این است که فردی لایق به زودی جایگزین وی شود.

نهادهای امنیتی آمریکا در پایان تحقیقات خود در ژانویه ۲۰۱۷ به این نتیجه رسیدند که ولادیمیر پوتین شخصا دستور انجام اقداماتی برای ایجاد اخلال در انتخابات آمریکا از جمله هک کردن سامانه اینترنتی حزب دمکرات و انتشار‌ ای‌میل‌های آنها را با هدف کمک به پیروزی دونالد ترامپ صادر کرده است.

دولت روسیه بارها دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تکذیب کرده و دولت دونالد ترامپ نیز هرگونه همکاری بین کارزار و یا نزدیکان او با روسیه را تکذیب می‌کند.

XS
SM
MD
LG