لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

ارنست: رای منفی کنگره به توافق ايران، برای جايگاه آمريکا ويرانگر خواهد بود


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، روز جمعه ۲۶ تيرماه گفته است که رد توافق هسته‌ای با ايران در کنگره آمريکا، پيامدهای ويران کننده‌ای برای جايگاه اين کشور در عرصه بين‌المللی در پی خواهد داشت.

سخنگوی کاخ سفيد به خبرنگاران گفت: «درصورتی که کنگره توافق هسته‌ای با ايران را رد کند، پيامدهای بسيار بدی خواهد داشت. چنين اقدامی توسط کنگره، باعث انزوای ايالات متحده در مورد مسئله‌ای به اين مهمی خواهد شد و برای جايگاه آمريکا در جهان ويرانگر خواهد بود».

ايران و شش قدرت جهانی در روز سه‌شنبه ۲۳ تيرماه به توافقی جامع و نهايی در خصوص برنامه هسته‌ای ايران دست يافتند و قرار است پيش‌نويس قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه به رای گذاشته شود.

اين در حالی است که شماری از نمايندگان دمکرات و جمهوريخواه کنگره آمريکا از توافق با ايران انتقاد کرده‌اند. باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، با دفاع از اين توافق گفته است، اين بهترين مسيری است که می‌توان حداقل در ده سال آينده مانع دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای شد.

جاش ارنست با اين حال روز جمعه تاکيد کرد با رد توافق هسته‌ای با ايران توسط کنگره، نظام تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران «دچار فروپاشی» خواهد شد.

سخنگوی کاخ سفيد اضافه کرده است: در صورت چنين اتفاقی، «ايران خواهد توانست از رفع تحريم‌های مالی نفع ببرد. ايران از همه مزايا برخوردار خواهد شد بدون اينکه چيزی را از دست بدهد».

بر اساس طرحی که پيش از اين در کنگره تصويب شد و به تاييد باراک اوباما رسيد، کنگره ۶۰ روز فرصت دارد تا توافق اتمی را بررسی و تاييد يا رد کند.

جان بينر، ریيس جمهوری‌خواه مجلس نمايندگان، گفته که «کاملا روشن» است که اکثريت کنگره با اين توافق مخالف است.

ریيس کميته روابط خارجی مجلس سنا آمريکا نیز روز پنجشنبه از رييس جمهوری آمريکا خواسته بود تا رای‌گيری شورای امنيت سازمان ملل متحد به بعد از بررسی توافق هسته‌ای ايران در کنگره موکول شود.

اين در حالی است که وندی شرمن، معاون وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه گفت که تحريم‌های بين‌المللی توسط شورای امنيت عليه ايران اعمال شده‌اند، و «هنگامی کشورهای مذاکره کننده با ايران بخواهند اين توافق توسط شورای امنيت تاييد شود، برای ما مقداری مشکل خواهد بود که بگوييم: کشورهای دنيا، از شما معذرت می‌خواهيم، شما بهتر است منتظر (تصميم) کنگره بمانيد».

گفت‌وگو درباره توافق هسته ای

جاش ارنست در سخنان روز جمعه خود همچنین گفت: باراک اوباما در ديدار با عادل الجبير، وزير خارجه عربستان سعودی، در خصوص توافق هسته‌ای با ايران و همکاری‌های امنيتی گفت‌وگو کرده است.

به گفته کاخ سفيد، اين ديدار به درخواست ملک سلمان، پادشاه عربستان، انجام شد. طبق اين گزارش، ملک سلمان اوايل هفته جاری با باراک اوباما به صورت تلفنی صحبت کرده بود.

XS
SM
MD
LG