لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

نگرانی آمریکا از گزارش‌ها درباره ارسال تسلیحات روسی به سوریه


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه دوم اردیبشهت از گزارش‌ها در خصوص انتقال تجهیزات نظامی روسیه به سوریه ابراز نگرانی کرده است. همزمان یک عضو هیات مذاکره کننده مخالفان حکومت بشار اسد گفته است که این هیات روز جمعه ژنو را ترک خواهد کرد.

به گزارش رویترز، جاش ارنست در حاشیه نشست خبری درر یاض، پایتخت عربستان سعودی این اظهارات را مطرح کرد است.

در حالی کاخ سفید نسبت به گزارش‌ها در خصوص ارسال سلاح و تجهیزات روسی به سوریه ابراز نگرانی کرده که در همین زمینه یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است، روسیه اخیرا بخشی از تجهیزات نظامی خود را به شمال سوریه منتقل کرده است و احتمال دارد در صدد انجام عملیاتی در اطراف حلب باشد.

در همین حال، اسد ذبی، از اعضای ارشد «هیات عالی مذاکرات» گروه اصلی مخالف حکومت سوریه حاضر در گفت‌و‌گوهای صلح، روز پنجشنبه گفته است، هیات مذاکره کننده گروه‌های مخالف جمعه ژنو را ترک خواهد و تا شرایط در داخل سوریه تغییر نکند به این گفت‌و‌گو باز نخواهد گشت.

به گزارش رویترز، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز جمعه در خصوص پایان یافتن این دور از مذاکرات صلح ر ژنو تصمیم خواهد گرفت.

دو دیپلمات غربی به رویترز گفته‌اند، احتمالا آقای دمیستورا به دلیل دیر رسیدن هیات دولت سوریه به این مذاکرات، خواهان ادامه مذاکرات تا چهارشنبه آینده خواهد شد.

یکی از این دیپلمات‌ها نیز گفته است که احتمالا هیات گروه‌های مخالف برای مذاکرات فنی بعداز جمعه نیز در ژنو باقی خواهد ماند.

رویترز می‌گوید، تقویت نیروهای نظامی روسیه در سوریه می‌تواند خطر تشدید جنگ داخلی سوریه را افزایش دهد و وضعیت در این کشور جنگزده را وارد مرحله تازه‌ای بکند.

با این حال وزارت دفاع روسیه حاضر نشده است در خصوص گزارش‌ها درباره ارسال تجهیزات روسی به سوریه اظهار نظر کند.

این در حالی است که کاخ کرملین نیز نسبت روند شرایط مذاکرات صلح سوریه ابراز نگرانی کرده است.

از زمان آغاز اعتراضات در سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون دستکم ۲۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه اشان آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG