لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

کاخ سفید اظهارات ظریف را در خصوص «وضعیت باقر نمازی» رد کرد


سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی هر یک به ۱۰ سال زندان محکوم شده اند.
سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی هر یک به ۱۰ سال زندان محکوم شده اند.

کاخ سفید اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را در خصوص وضعیت باقر نمازی، شهروند آمریکایی-ایرانی، رد کرده است.

کاخ سفید گفته است، محمد جواد ظریف یا می‌کوشد ما را فریب دهد یا اینکه کاملا از وضعیت زندان‌ها در ایران بی‌خبر است.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری «سی بی‌اس نیوز» که در روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه پخش شد به پرسشی در خصوص وضعیت باقر نمازی پاسخ داد.
|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

خبرنگار «سی بی‌اس نیوز» پرسید: باقر نمازی، شهروند آمریکایی که بیش از ۸۰ سال سن دارد، وضعیت سلامتی خوبی هم ندارد چرا او براساس اصول انساندوستانه آزاد نمی‌شود؟

کاخ سفید گفته است، محمد جواد ظریف یا می‌کوشد ما را فریب دهد یا اینکه کاملا از وضعیت زندان‌ها در ایران بی‌خبر است.

محمد جواد ظریف در پاسخ به این پرسش گفت: او در زندان نیست. ولی اجازه خروج از ایران را هم ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باقر نمازی در حبس خانگی به سر می‌برد، اظهار داشت: «این چیزی است که به من گفته شده است.»

در ادامه وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که قوه مجریه کنترلی بر قوه قضاییه در ایران ندارد.

این در حالی است که یک مقام کاخ سفید در واکنش به اظهارات محمد جواد ظریف درباره باقر نمازی در بیانیه‌ای که در اختیار «سی بی‌اس نیوز» قرار داده، گفته است: این اظهارات کاملا دروغ است و نشان می‌دهد که یا وزیر امور خارجه (ایران) می‌خواهد ما را فریب دهد یا از وضعیت زندان‌های حکومت بی‌اطلاع است که این گونه درباره وضعیت واقعی باقر نمازی حرف می‌زند.

باقر نمازی، ۸۱ ساله، از مقام‌های پیشین یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در فوریه سال ۲۰۱۶ (اسفندماه ۱۳۹۴) در ایران بازداشت شد. سیامک نمازی فرزند باقر نمازی ۴۶ ساله مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، چهار ماه پیش‌تر، مهرماه سال ۱۳۹۴، در جریان سفرش به ایران بازداشت شد.

دادگاه انقلاب ایران هر یک را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده و مدعی است که آنها مرتکب جاسوسی شده و با دولت آمریکا تماس داشته‌اند.

در همین حال، یک مقام کاخ سفید به «سی بی‌اس نیوز» گفته است: باقر نمازی و سیامک نمازی هردو بیمارند.

این مقام کاخ سفید اضافه کرده است، باور ما این است که در زندان اوین با باقر نمازی و سیامک نمازی به دلیل اینکه شهروند آمریکا هستند، بد رفتاری شده است.

در حالی محمد جواد ظریف گفته است باقر نمازی در بیرون از زندان نگه داری می‌شود که گفته می‌شود وکیل خانواده نمازی اعلام کرده است که همسر باقر نمازی یک روز پیش از مصاحبه وزیر امور خارجه ایران، با باقر نمازی در زندان اوین ملاقات کرده است.

براساس گزارش‌ها هم اینک سه شهروند آمریکایی در ایران در زندان بسر می‌برند.

گزاش‌ها حاکی است که ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی- آمریکایی دانشگاه پرینستون اخیرا در ایران به ده سال زندان محکوم شده است.

یائو وانگ حدود یک سال پیش بازداشت شده ولی خبر بازداشت او روز یک‌شنبه هنگام اعلام حکم زندانش توسط سخنگوی قوه قضاییه ایران به جرم «ورود غیرقانونی» به کشور و «ارسال اطلاعات محرمانه به خارج» انتشار یافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دانشجوی ۳۷ ساله که، به گفته مقامات ایران، تابعیت دو کشور چین و آمریکا را دارد، برای تحقیق در مورد تز دکترای خود که موضوع آن تاریخ اروپا - آسیا در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است به ایران رفته بود.

XS
SM
MD
LG