لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

سازمان توسعه تجارت ایران: اعزام نيروی کار به خارج نصف شد


در حالی که وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی ايران از اعزام ۱۰۰ هزار نیروی کار در نیمه اول سال آینده خبر داده است، رييس سازمان توسعه تجارت حجم اعزام نيروی کار ايران در هشت ماهه سال جاری را ۳۲ ميليون دلار ذکر کرده و گفته است که اين رقم در مقايسه با سال گذشته کاهش بيش از دو برابر داشته است.

علی ربيعی وعده داد که ۱۰۰ هزار نيروی کار ايرانی تا نيمه نخست سال ۹۴ به کشور های حاشيه خليج فارس، کانادا، اقيانوسيه، اروپا و آسيای جنوب غربی اعزام می شوند و گفت که طيف مشاغل اعزامی « از آشپز تا نيروهای فنی و حرفه ای » را شامل می شود.

وی نداشتن «سهم مناسب» از اعزام نيروی کار ايرانی به خارج از کشور را با به گفته او«القای ايران هراسی » و «مسائل سياسی» مرتبط دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا،علی ربيعی روز شنبه ۱۵ آذر مهاجرت نيروی کار در جهانی شدن اقتصاد را يک «واقعيت» دانست و افزود: «تاکنون ذهنيت مناسبی از نيروی کار ايرانی در خارج از کشور وجود نداشت و آن را با پديده منفی مهاجرت تعبير می کردند.»

وی با بيان آنکه متاسفانه «سهم مناسبی» از اعزام نيروی کار نداريم، افزود: «بخشی از اين موضوع مربوط به القای ايران هراسی و ناشی از مسائل سياسی بوده اما نمی توان نداشتن برنامه و عزم جدی برای اعزام را کتمان کرد. »

همزمان با اين سخنان آقای ربيعی ،ولی افخمی راد،رييس سازمان توسعه تجارت ايران، «حجم »اعزام نيروی کار ايران در هشت ماهه سال ۹۳ را ۳۲ ميليون دلار ذکر کرد و گفت که اين رقم در مقايسه با سال گذشته که ۷۵ ميليون دلار بوده کاهش بيش از دو برابری داشته است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا،وی حجم صادرات نيروی کار در دنيا را ۳۶۰ ميليون دلار ذکر کرد و افزود: «اگر جمعيت کشورمان يک درصد جمعيت دنيا به شمار آوريم توقعی که از صادرات نيروی کار انتظار می رود ۳.۶ ميليارد دلار است در حالی که اين رقم اکنون ۳۲ ميليون دلار است.»

به گفته مسئولان دولتی، براساس قوانين برنامه توسعه ايران، سالانه بايد ۲۰ هزار ايرانی برای کار به خارج از کشور می رفتند اما طی دو سال ۹۰ و ۹۱ در مجموع ۱۷ هزار و ۲۰۰ نيروی کار ايرانی به خارج از کشور اعزام شده اند.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنين گفت که بخشی از نيروی کار ايرانی درخارج از کشور برخی به شکل سنتی در کشورهای حاشيه خليج فارس کار می کنند و برخی نيز از طريق تفاهمنامه ها و رايزنيهای شرکتهای کاريابی به خارج اعزام می شوند.

به گفته آقای ربيعی کشورهای مقصد مشاغلی نظير پرستاری، متخصصان در بخش های نفت پتروشيمی و صنعت ساختمان را پذيرا هستند.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی ايران در ادامه سخنان خود از برنامه های اين وزارتخانه برای بازرسی از موسسات اعزام نيروی کار به خارج خبر داد و گفت که اعزام نيروی «غيرماهر و غيرمتخصص» توسط برخی از اين موسسات «ديد منفی» نسبت به نيروی کار ايرانی ايجاد کرده است.

براساس اطلاعات سايت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶۵ دفتر مشاوره شغلی و کاريابی غير دولتی خارجی درسراسر ايران ثبت شده که ۲۷ دفتر درتهران فعاليت می کنند.
درسالهای گذشته اظهار نظرهای متفاوتی درباره اعزام نيروی کار ايران به خارج از کشور مطرح شده است.

براساس گزارشها بخش عمده نيروهای کار ايرانیِ متخصص به صورت مستقل و خارج از طرح های وزارتخانه های دولتی به خارج از کشور مهاجرت می کنند.

XS
SM
MD
LG