لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

بانک جهانی: رشد ۶ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶


بانک جهانی می گوید، آزاد شدن دارایی‌ها بلوکه شده ایران بر اساس توافق جامع هسته‌ای در سال جاری، اقتصاد این کشور را تکان خواهد داد.
بانک جهانی می گوید، آزاد شدن دارایی‌ها بلوکه شده ایران بر اساس توافق جامع هسته‌ای در سال جاری، اقتصاد این کشور را تکان خواهد داد.

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود که جمعه ۱۸ دی ماه منتشر کرده است می‌گوید که رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۹ درصد برآورد می‌شود.

این گزارش با نام «چشم انداز اقتصاد جهانی» می‌افزاید که برای سال جاری نیز انتظار می‌رود که رشد اقتصادی ایران به ۵.۸ درصد برسد و در سال ۲۰۱۷ این رقم تا ۶.۷درصد اوج خواهد گرفت.

بانک جهانی بدون اشاره به رقم دقیق دارایی‌های بلوکه شده ایران می‌افزاید که آزاد شدن این دارایی‌ها بر اساس توافق جامع هسته‌ای در سال جاری، اقتصاد کشور را تکان خواهد داد.

این گزارش می‌افزاید که بعد از لغو تحریم‌ها، انتظار می‌رود که صادرات نفت ایران تا سال ۲۰۱۶ روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و سهم ایران در مصرف جهانی نفت به ۴ درصد برسد.

ایران هم اکنون روزانه کمی بیش از ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار بشکه تولید نفت و بیش از ۴۰۰ هزار بشکه تولید می‌عانات گازی (نفت فوق سبک) دارد. تولید نفت ایران در دوران قبل از تحریم‌ها روزانه ۳.۷ میلیون بشکه بود.

مقامات ایران بار‌ها گفته‌اند که به محض برچیده شدن تحریم‌ها، تولید نفت را روزانه تا نیم میلیون بشکه افزایش خواهند داد و این رقم را ظرف شش ماه به یک میلیون بشکه خواهند رساند تا تولید نفت کشور به دوران قبل تحریم‌ها برسد.

با این حال، بانک جهانی می‌افزاید که احیای دوباره اقتصاد ایران بر کشورهای منطقه، خصوصا خاورمیانه و شمال آفریق تاثیر خواهد گذاشت، بدین ترتیب که اوج گرفتن تولید نفت این کشور چشم انداز رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت را تحت شعاع قرار خواهد داد، اما بر اقتصاد کشورهای واردکننده نفت تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

نفت اوپک به ۲۷ دلار سقوط کرد

افزایش تولید نفت ایران در حالی است که تولید روزانه نفت اوپک در ماه گذشته به بالای ۳۱.۵ میلیون بشکه در روز رسید که دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه آن نفت مازاد است.

اوپک می‌گوید که نیاز به نفت این سازمان در بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۵ روزانه ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بود.

قیمت نفت اوپک از ۱۰۸ دلار در نیمه اول ۲۰۱۴ به حدود ۲۷ دلار کاهش یافته است که عمده علت آن وجود نفت مازاد در بازار است.

اوپک در تازه‌ترین به روزرسانی قیمت سبد نفتی این سازمان می‌گوید که قیمت نفت اوپک در روز پنج شنبه ۱۷ دی ماه به بشکه‌ای ۲۷ دلار و ۸۵ سنت سقوط کرده است.

در این میان قیمت نفت برنت دریای شمال در روز جاری به ۳۳ دلار و ۴۴ سنت (۳۳ سنت کاهش نسبت به روز گذشته) و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۳۳ دلار و ۳۵ سنت (۸ سنت افزایش نسبت به روز گذشته) رسیده است.

XS
SM
MD
LG