لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

شماری از رهبران جهان حملات در فرانسه، کويت و تونس را محکوم کردند


حمله انتحاری به مسجد شيعيان در شهر کويت
حمله انتحاری به مسجد شيعيان در شهر کويت

دبيرکل سازمان ملل متحد، آمريکا، رهبران اتحاديه اروپا و شمار ديگری از کشورهای جهان روز جمعه پنجم تيرماه حملات به شهروندان در تونس، کويت و فرانسه را محکوم کردند.

بر اساس آخرين گزارش‌های رسيده، در حمله‌ به ساحل شهر سوس در تونس دست‌کم ۳۷ نفر کشته شدند که در بين آنها تعدادی گردشگر خارجی نيز بودند. دست کم پنج نفر از اين گردشگران شهروندان بريتانيا بوده‌اند.

به گزارش رويترز، در يک حمله انتحاری به مسجد شيعيان در شهر کويت، پايتخت اين کشور، در روز جمعه نیز دست‌کم ۲۷ نفر کشته و بيش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

در همين حال گزارش‌ها حاکی است که در حمله به يک کارخانه گاز در جنوب شرق فرانسه، يک نفر کشته و چند نفر زخمی شدند. يک سر بريده که روی آن کلمات عربی نوشته شده نيز به در ورودی کارخانه چسبانده شده بود.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، ضمن محکوم کردن حملات روز جمعه، گفته است: کسانی که در اين اعمال خشونت‌بار و هولناک دست داشته‌اند بايد به دست عدالت سپرده شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران اتحاديه اروپا نیز که برای شرکت در نشستی در بروکسل حضور داشتند ضمن محکوم حملات روز جمعه خواستار تشکيل جبهه‌ای واحد برای مقابله با «بربريت» شدند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، نیز روز جمعه در بيانيه‌ای گفت: «ايالات متحده با شديدترين لحن حملات تروريستی امروز در فرانسه، کويت، و تونس را محکوم می‌کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا هم روز جمعه حملات در تونس، کويت و فرانسه را محکوم کرد.

نخست وزير اسپانيا در پيامی توييتری تاکيد کرده است که آزاديخواهان به مقابله با «بربريت» به پا می‌خيزند.

با اين حال استيو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، روز جمعه گفته است: نشانه‌ای در دست نيست که نشان دهد حملات روز جمعه به صورت هماهنگ شده در اين کشورها انجام شده‌اند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز ضمن محکوم کردن حمله به مسجد شیعیان در کویت گفته است: تروريسم تکفيری «مهمترين تهديد ملت های منطقه است و برای مقابله با اين تهديد دولت های منطقه بايد مبارزه جدی با اين پديده شوم و منابع تغذيه مالی و فکری آن را در اولويت سياست های امنيتی خود قرار داده و ساز و کارهای جمعی منطقه ای را برای ريشه کردن آن هرچه سريعتر شکل دهند.»

XS
SM
MD
LG