لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

خسارت «۱۴ میلیارد دلاری» جنگ برای اقتصاد و زیرساخت های یمن


خسارات وارده به فرودگاه صنعا در جریان بمباران آن توسط ائتلاف به رهبری عربستان
خسارات وارده به فرودگاه صنعا در جریان بمباران آن توسط ائتلاف به رهبری عربستان

براساس گزارشی که رویترز به آن دست یافته است، جنگ در یمن تاکنون بیش از ۱۴ میلیارد دلار به اقتصاد و زیرساخت‌های این کشور آسیب وارد کرده است.این در حالی است که نیمی از مردم این کشورهم اکنون از سوءتغذیه رنج می برند.

در این گزارش که توسط سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا ، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی در ماه مه تهیه شده، آمده است:«درگیری تاکنون هفت میلیارد خساورت وارد کرده است (البته بخشی از براورد هنوز اماده نیست) و بیش از هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاربه بخش تولید و خدمات صدمه زده است.»

شبه نظامیان شیعه حوثی به همراه طرفداران علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن، هم اکنون با نیروهای طرفدار عبدربه منصورهادی، رییس جمهوری یمن درگیرند. این در حالی است که گروه القاعده در شبه جزیره عرب نیز بخش هایی از این کشور را در کنترل خود دارد.

در همین حال، ائتلاف عربی به رهبری عربستان در حمایت از عبدربه منصور هادی وارد جنگ در یمن شده است.

به گزارش رویترز، درجنگ ۱۶ ماهه در یمن دستکم شش هزار و ۵۰۰ نفر کشته شده اند و بیش از دو و نیم میلیون نفر از خانه و کاشانه اشان آواره شده اند ودر نیتجه این جنگ هم اکنون یک فاجعه انسانی در این کشور در حال وقوع است.

رویترز می گوید: گزارش «ارزیابی مقدماتی خسارت و نیاز» یک گزارش داخلی است که هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است.

گزارش این نهادهای بین المللی تصریح کرده است: یافته‌های این گزارش مقدماتی، خسارت‌ها نه تنها مقطعی و متعلق به بخش‌های خاصی هستند، بلکه میزان آنها در حال تغییر است چرا جنگ در یمن همچنان در جریان است.

به گزارش رویترز، وزارت آموزش و پرورش یمن می گوید یک هزار و ۶۷۱ مدرسه در ۲۰ فرمانداریدر طول جنگ خسارت دیده اند که براساس ارزیابی انجام شده ۲۶۹ میلیون دلار به مدارس خسارت وارد شده است.

در تعز که سومین شهر بزرگ یمن محسوب می شود سیستم بهداشت عمومی در آستانه از بین رفتن است به طوری که نیمی از بیمارستان‌های عمومی شهر خسارت دیده یا قابل استفاده نیستند.

گزارش نهادهای بین المللی می گوید، افزایش مرگ و میر غیرنظامیان نتیجه غیر مستقیم تداوم جنگ در یمن است.

داده‌های آماری این گزارش از سال ۲۰۱۵ تا اوایل سال جاری گردآوری شده است.

این گزارش فقط خسارت‌ها به وارده به بخش مسکونی در شهرهای صنعا، عدن، تعز و زنگبار را گرداوری کرده است و جمع اوری اطلاعات در این زمینه در ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG