لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

مقام سازمان ملل: حملات هوایی عربستان به صعده در یمن نقض قوانین بين المللی است


 خودروهای سوخته شده در اثر حمله هوایی عربستان به یک پمپ بنزین در شهر صعده
خودروهای سوخته شده در اثر حمله هوایی عربستان به یک پمپ بنزین در شهر صعده

هماهنگ کننده امور انسان دوستانه سازمان ملل متحد در یمن شنبه ۱۹ اردیبهشت گفته است که حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به شهر صعده در یمن نقض قوانین بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به رغم این که عربستان از شهروندان صعده خواسته است که این منطقه را ترک کنند، اما بسیاری از مردم در این شهر گرفتار شده اند.

«یوهان وان در کلایو»، هماهنگ کننده امور انسان دوستانه سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرده است: بمباران بی هدف مناطق مسکونی چه با هشدار قبلی یا بدون آن، با قوانین بین المللی بشردوستانه در تضاد است.

هماهنگ کننده امور انسان دوستانه سازمان ملل گفته است: دادن هشدار در خصوص حمله های قریب الوقوع به غیرنظامیان، نمی تواند باعث سلب تعهدات براساس قوانین بین المللی برای حفظ جان غیرنظامیان شود.

به گفته این مقام سازمان ملل در موج تازه حملات جنگنده های ائتلاف به رهبری عربستان، دهها غیر نظامی کشته شده اند و هزاران نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

در همین حال، گزارش ها حاکی است که جنگنده های نيروی ائتلاف به رهبری عربستان شنبه ۱۹ ارديبهشت مواضع شبه نظاميان حوثی در استان صعده و همچنين در منطقه «السده» را بمباران کرده اند.

به گزارش رويترز، حوثی ها می گويند، جنگنده های نيروی ائتلاف به رهبری عربستان بيش از ۱۰۰ حمله هوايی به مناطقی در استان های صعده و «حجه» داشته اند.

در همين حال، تلويزيون عربستان سعودی اعلام کرده است که محل های تجمع شبه نظاميان حوثی در منطقه «السدة» در استان «إب» در مرکز يمن هدف حملات هوايی قرار گرفته اند.

در همين زمينه، شاهدان عينی به رويترز گفته اند که جنگنده های نيروی ائتلاف به رهبری عربستان فرودگاه صنعا را بمباران کرده اند.

گزارش ها همچنين حاکی است که نبرد بين نيروهای شبه نظامی حوثی و نيروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رييس جمهوری سابق يمن، با نيروهای محلی و طرفداران عبدربه منصورهادی، رييس جمهوری يمن در مرکز عدن ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که جنگنده ها و توپخانه عربستان بارها به نقاطی از شهر مَران،زادگاه عبدالملک حوثی، رهبر شورشيان، و حوالی آن حمله کردند.

شاهدان عینی گفته اند، اين حملات، شبکه ارتباطات و مخابرات اين شهر را از کار انداخت.

به گزارش العربیه، ژنرال احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان، در یک کنفرانس خبری گفته است از دیروز تاکنون بيش از ۱۳۰ سورتی پرواز بر فراز آسمان يمن انجام داده ايم و بیش از ۱۰۰ نقطه هدف قرار گرفتند.

وی به شبه نظامیان حوثی هشدار داده است به دلیل حمله به «منطقه نجران» اشتباه بزرگی مرتکب شده اند.

این سخنگوی نظامی همچنین از شهروندان غيرنظامی در صعده و مران خواسته است که این مناطق را ترک کنند، چرا که به گفته او حملات هوايی به اين دو منطقه ادامه خواهد داشت.

جنگنده های نيروی ائتلاف به رهبری عربستان از۲۶ ماه مارس، پنجم فروردين مواضع شبه نظاميان حوثی و واحدهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح بمباران کرده اند ولی با این عربستان و کشورهای متحد اعلام کرده اند از روز سه شنبه آتش بسی پنج روزه برقرار می شود که در صورت رعايت آن از سوی حوثی ها، اين آتش بس قابل تمديد است.

عربستان و کشورهای عرب متحد، ایران را به پشتیبانی از حوثی ها متهم می کنند. این در حالی است که ایران این اتهام را رد می کند.

حوثی‌ها از سپتامبر پارسال توانستند کنترل صنعا، پايتخت يمن، را به دست بگيرند. به دنبال قدرت گرفتن حوثی‌ها، عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، از صنعا به عدن گريخت. ولی با پيشروی حوثی‌ها مجبور شد بار ديگر فرار کند و اکنون در رياض پايتخت عربستان به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG