لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

همسر نازنین زاغری از بریتانیا خواست فشار برای آزادی او را افزایش دهد


نازنین زاغری شهروند ایرانی - بریتانیایی
نازنین زاغری شهروند ایرانی - بریتانیایی

همسر نازنین زاغری شهروند ایرانی - بریتانیایی که از مدتی پیش در ایران به اتهام «براندازی» و همکاری با «معاندین» بازداشت شده است روز پنجشنبه از دولت بریتانیا خواست برای آزادی او اقدامات بیشتری انجام دهد. همزمان کمیته بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد بازداشت خانم زاغری ناقض قوانین بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نازنین زاغری راتکلیف که در بنیاد تامسون رویترز کار می‌کند ماه گذشته به جرم شرکت در تظاهرات ضد حکومتی سال ۲۰۰۹ در ایران به پنج سال زندان محکوم شد هر چند جرایم او دقیقا اعلام نشده است.

کمیته بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد دستگیری و زندانی کردن خانم زاغری ناقض چندین اصل کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و منشور جهانی حقوق بشر است.

این کمیته در بیانیه خود گفت: «با در نظر گرفتن تمام جوانب این پرونده و به خصوص خطر آسیب‌های جسمی و روحی برای خانم زاغری و سلامت فرزندش، کمیته معتقد است که روش درست برخورد با این پرونده آزادی بلادرنگ او است.»

این کمیته در عین حال یادآوری می‌کند که خانم زاغری به خاطر داشتن تابعیت دو گانه مورد تبعیض قرار گرفته و زندانی شده است. حکومت ایران تابعیت دو گانه شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد.

نازنین زاغری روز ۳ آوریل در پایان سفری به ایران برای دیدن خانواده‌اش همراه با دختر دو ساله خود به نام گابریل دستگیر شد. دخترش در ایران است و والدین خانم زاغری از او نگهدای می‌کنند.

ریچارد رادکلیف همسر خانم زاغری ضمن استقبال از حکم کمیته بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد آنرا «بسیار مهم» توصیف کرد و از دولت بریتانیا خواست اقدامات برای آزادی همسرش را افزایش دهد.

او در یک کنفرانس خبری در شهر لندن در عین حال اظهار نگرانی کرد که حکومت ایران می‌خواهد از بازداشت همسرش بعنوان یک گروگان (وثیقه) سیاسی استفاده کند و از کم کاری دولت بریتانیا نیز انتقاد کرد.

او گفت: «به نظر می‌رسد بازداشت او بهانه‌ای برای یک دعوای سیاسی است. به اعتقاد من دولت بریتانیا می‌کوشد به این دعوا پاسخ ندهد و بین جناح حکومت ایران که طرفدار عادی سیاسی روابط و جناح دیگری که می‌خواهد از عادی سازی روابط جلوگیری کند، گیر کرده است. سکوت دولت بریتانیا کاملا آشکار است.»

آقای راتکلیف گفت روز سه شنبه با همسرش صحبت کرده و او عصبانیت خود از نحوه برخورد دولت بریتانیا را ابراز کرده است. خانم زاغری به همسرش گفته است جای تعجب دارد که دولت کانادا توانسته است هما هودفر هم سلولی او را آزاد کند ولی او هنوز زندانی است.

وزیرخارجه بریتانیا و ترزا می‌نخست وزیر این کشور در مورد بازداشت خانم زاغری اظهار نگرانی کرده‌اند ولی هیچیک از آن‌ها مستقیما از حکومت ایران انتقاد نکرده‌اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نازنین زاغری را به شرکت در تظاهرات گسترده ضد حکومتی در سال ۲۰۰۹ که در اعتراض به پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، متهم کرده است.

پاسپورت بریتانیایی گابریلا دختر خانم زاغری که متولد بریتانیاست ضبط شده و نمی‌تواند از ایران خارج شود و والدین خانم زاغری از او نگهداری می‌کنند.

دولتهای ایران و بریتانیا ماه گذشته با تبادل سفیر سفارتخانه‌های خود را در کشور مقابل بازگشایی کردند.

سفارت بریتانیا در تهران از سال ۲۰۱۱ که مورد حمله قرار گرفت تعطیل شده بود. ارتقا روابط دیپلماتیک دو کشور بخشی از پیامدهای توافق هسته‌ای ایران و جامعه بین المللی در سال گذشته است.

XS
SM
MD
LG