لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

وزير نفت: دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار در بانک جعلی زنجانی از بين رفت


بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران، با انتقاد از سوءاستفاده از قدرت و «رانت خواری» در دولت محمود احمدی نژاد، بابک زنجانی را متهم کرده است که با همکاری چند وزير و رييس کل بانک مرکزی در دولت گذشته دو ميليارد و هفتصد ميليون دلار دريافت و به «حساب بانک جعلی» خود واريز کرده که در نهايت اين پول «از بين رفته» است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، بيژن نامدار زنگنه که بامداد سه شنبه ۲۱ مردادماه در برنامه اقتصادی «پايش» در شبکه يک تلويزيون دولتی ايران صحبت می کرد، گفته است:«دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار در دولت قبل با امضای چند وزير و رييس کل بانک مرکزی به حساب بانک جعلی بابک زنجانی در تاجيکستان واريز شد و کلا از بين رفت.»

وزير نفت ايران تصريح کرده است که دولت محمود احمدی نژاد « بيش از دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار با مصوبه کار گروه اقتصادی خود به بابک زنجانی داده بود.»

بابک زنجانی، تاجر نزديک به دولت پيشين، زمستان سال گذشته که با حکم مقامات قضايی بازداشت شد. يکی از اتهام های اصلی بابک زنجانی پرداختن نکردن بدهی های خود به وزارت نفت عنوان شده است.

بيژن نامدار زنگنه همچنين در خصوص اين بانک بابک زنجانی گفته است: نامبرده بانکی در تاجيکستان و سپس مالزی درست کرده بود که معلوم نشد چيست و چرا چنين ريسک بزرگی کرده اند.

در دوره دوم رياست جمهوری محمود احمدی نژاد و همزمان با تشديد تحريم های بين المللی عليه جمهوری اسلامی، در دولت دهم برای دور زدن تحريم های بين المللی افراد و نهاد هايی چون بابک زنجانی عهده دار فروش بخشی از نفت ايران شدند.

وزير نفت ايران در ادامه اين مصاحبه با اشاره اينکه «عده ای همچون بابک زنجانی در دوره دولت گذشته، پول نفت و کشور را بردند و حاضر نيستند آن را پس بدهند»، به پرونده قضايی بابک زنجانی اشاره کرده و گفته است: ميزان اموال بابک زنجانی بسيار کمتر از بدهی ۸ هزار ميليارد تومانی است که او به دولت دارد.

به گفته وی، بخش عمده بدهی بابک زنجانی مربوط به« نفت خامی» است که به او داده بودند «تا آن را در خارج بفروشد اما هرگز پول آن به حساب دولت واريز نشده است.»

بيژن نامدار زنگنه همچنين گفته است: «شايد اصلا قرار نبوده وی پولی پرداخت کند، اما مردم مطمئن باشد تا زمان حضور من راه استفاده چنين افرادی برای خوردن پول بيت المال بسته شده است و چنين اشخاصی امکان سوء استفاده و رانت خواری را پيدا نخواهند کرد.»

وزير نفت ايران تصريح کرده است:« با دولت کنونی، ˈدوران آن خورد و بردها تمام شد.»

در حالی بیژن زنگنه از «رانت خواری» در دولت دهم انتقاد کرده است،‌ که محمود احمدی نژاد پیشتر در آذرماه سال ۱۳۹۱ دولت خود را «پاکترین» دولت «تاریخ کشور» توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG