لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

ظريف برای شرکت در مراسم خاکسپاری اسلام کریم‌اف راهی ازبکستان شد


عکس آرشیو
عکس آرشیو

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه برای شرکت در مراسم خاکسپاری اسلام کریم اف، رییس جمهوری ازبکستان، تهران را به مقصد سمرقند ترک کرد.

به گزارش دفتر دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران، یک هیات بلند پایه سیاسی آقای ظریف را در این سفر همراهی می کنند.

این گزارش اعضای این هیات را مشخص نکرده است.

تلویزیون دولتی ازبکستان شامگاه جمعه ۱۲ شهریور به نقل از بیانیه مشترک پارلمان و دولت این کشور اعلام کرد که اسلام کریم‌اف، رییس‌جمهوری، در بیمارستانی در شهر تاشکند، پایتخت، درگذشته است.

قرار است جسد رییس‌جمهوری این کشور روز شنبه ۱۳ شهریور در شهر زادگاهش، سمرقند، به خاک سپرده شود.

براساس قانون اساسی ازبکستان، هم اکنون نعمت الله یولداشف، رییس سنای این کشور، کفالت مقام ریاست‌جمهوری را برعهده گرفته است.

گزارش‌ها حاکی است که شوکت میرضیایف، نخست‌وزیر ازبکستان، مسئولیت سازماندهی خاکسپاری اسلام کریم‌اف را برعهده دارد. از آقای میرضیایف به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای جانشینی وی نام برده می‌شود.

دولت ازبکستان به مناسبت درگذشت تنها رهبر خود از زمان استقلال این جمهوری سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در پیامی درگذشت اسلام کریم‌اف را به آقای یولداشف تسلیت گفته است.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، قرار است هیاتی از روسیه به ریاست دمیتری مدودیف، نخست‌وزیر، در مراسم خاکسپاری رییس جمهوری ازبکستان شرکت کند.

پیشتر نیزحسن روحانی، رییس جمهوری ایران، درگذشت اسلام کریم‌اف را تسلیت گفته و برای او «آمرزش الهی» طلب کرده بود.

اسلام کریم‌اف در سال ۱۹۸۹ در دوران اتحاد جماهیر شوروی نخست به عنوان رهبر حزب کمونیست ازبکستان منصوب شد و سپس رییس‌جمهوری کشور تازه استقلال یافته ازبکستان در سال ۱۹۹۱ و هنگام فروپاشی شوروی شد.

وی در دوران ریاست ۲۵ ساله‌اش بر ازبکستان همراه با حلقه کوچکی از مدیرانش، این کشور را با مشت آهنین اداره می‌کرد و یکی از سرکوبگرترین حکومت‌ها در آسیا بود.

سازمان‌های حقوق بشری برای سالیان طولانی حکومت وی را متهم می‌کردند که با استفاده از نیروهای امنیتی و پلیس به صورت بی‌رحمانه با فعالان سیاسی و مخالفان برخورد کرده و آنها را به طور سیستماتیک در زندان شکنجه می‌کند.

XS
SM
MD
LG