لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

حمايت تونی بلر ازعضويت ترکيه در اتحاديه اروپا


نخست وزیر بریتانیا در سفر منطقه ای خود به خاورمیانه با مقام های ترکیه دیدار کرد
نخست وزیر بریتانیا در سفر منطقه ای خود به خاورمیانه با مقام های ترکیه دیدار کرد

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا،شامگاه جمعه پانزدهم دسامبر در ديدار با رجب طيب اردوغان،نخست وزير ترکيه، از عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا حمايت کرد.


تونی بلر نخست وزير بريتانيا در پی اجلاس دو روزه سران اتحاديه اروپا در بروکسل، وارد آنکارا شد.


آقای بلر با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه ديدار کرد. اين ديدار که پشت درهای بسته انجام پذيرفت، به گفته رسانه های ترکيه، درباره مناسبات دو جانبه، آخرين تحولات اتحاديه اروپا در رابطه با ترکيه، اوضاع عراق، بحران لبنان و مسئله اسرائيل و فلسطين بود.


روز شنبه تونی بلر قبل از ترک آنکارا و پرواز به سوی قاهره، به همراه همتای ترک خود در فرودگاه اسن بوغا، درکنفرانسی مطبوعاتی شرکت کرد.


نخست وزيران بريتانيا و ترکيه، پس از ابراز خرسندی و رضايت از نتايج گفت و گوهای ديشب، به سئولات خبرنگاران پاسخ دادند.


تونی بلرعضويت ترکیه در اتحاديه اروپا را مورد حمايت قرار داد و نسبت به رفع انزوای بخش ترک نشين قبرس و برقراری پرواز بين بريتانيا و جمهوری ترک نشين قبرس که تنها ترکيه آن را به رسميت می شناسد، ابراز تمايل کرد.


نخست وزير بريتانيا گفت: «گرچه مذاکرات عضويت ترکيه دراتحاديه اروپا ۸ ماه به تعيلق افتاده، اما مذاکرات در ۲۷ فصل ديگر ادامه خواهد داشت و عضويت ترکيه در اتحاديه برای طرفين دارای اهميت قابل توجهی است».


آقای بلر تأکيد کرد: «طی تماس های خود با رهبران خاورميانه در راستای برقراری صلح و ثبات در منطقه تلاش می کند».


رجب طيب اردوغان در سخنان خود ضمن قدردانی از حمايت بريتانيا خاطر نشان کرد: «دو کشور درباره اوضاع عراق و لزوم حفظ يکپارچگی آن، و رفع ساير بحران های خاورميانه هم عقيده هستند».


XS
SM
MD
LG