لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

تحقیق آژانس درباره کشف مواد راديو اکتيو به مقصد ايران


آژانس بين المللی انرژِی اتمی از مقام های قرقیزستان خواسته است تا درباره مواد کشف شده در یک قطار باری عازم ایران توضیح دهند.
آژانس بين المللی انرژِی اتمی از مقام های قرقیزستان خواسته است تا درباره مواد کشف شده در یک قطار باری عازم ایران توضیح دهند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در نامه ای به مقام های قرقیزستان، از آنها خواست تا درباره خبر کشف مواد رادیواکتیو به مقصد ایران توضیح دهند.


مقامات قيرقيزستان روز نهم دی ماه (۲۹ دسامبر ۲۰۰۷) اعلام کردند که مقداری مواد راديو اکتيو «سيزيوم ۱۳۷» را از يک قطار باری عازم ايران کشف کرده اند.


اين قطار ابتدا از قيرقيزستان عازم ازبکستان بود و مامورين مرزی ازبک، پس از کشف تشعشعات راديو اکتيو بيش از حد معمول در قطار مذکور، آن را به کشور مبداء برگردانند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در باره نامه تقاضای آژانس از مقام های قرقيزستان گفت:«ما يک نامه رسمی فرستاده ايم و منتظر پاسخ آن هستيم.»


سفارت جمهوری اسلامی ايران در بيشکک، پايتخت قرقيزستان، اخبار مربوط به انتقال يک محموله حاوی مواد راديو اکتيو، از آسيای ميانه به ايران را تکذيب کرده است.


ماده راديو اکتيو سيزيوم ۱۳۷که از کار کرد راکتورها و آزمايش سلاح های اتمی بدست می آيد ، اغلب مصارف پزشکی دارد.


اما به گفته کارشناسان، از این ماده رادیواکتیو همچنین می توان برای عمليات تروريستی و توليد بمب های آلوده به منظور پخش مواد راديو اکتيو در محدوده مورد نظر استفاده کرد.


  • «حجم اين ماده اندکی کمتر ازحجم يک سطل بود که با شن، گرد و خاک ، و برف مخلوط شده بود. ما در اجرای وظايف خود، ماده پيدا شده را ۳۱ دسامبر مهر و موم کرديم.»
يک مقام وزارت رويدادهای غير مترقبه قيرقيزستان

«ماده اندکی کمتر ازحجم يک سطل»


آلما بيک اته کيو، يکی از مقامات وزارت رويدادهای غير مترقبه قيرقيزستان، پيشتر در مصاحبه ای با راديو اروپای آزاد- راديو آزادی در مورد مقدار سيزيوم ۱۳۷ پيدا شده در قطار گفته بود: «حجم اين ماده اندکی کمتر ازحجم يک سطل بود که با شن، گرد و خاک ، و برف مخلوط شده بود. ما در اجرای وظايف خود، ماده پيدا شده را ۳۱ دسامبر مهر و موم کرديم.»


اين ماده راديو اکتيو روز دهم دی ماه در قطار باری عازم ايران پيدا شد ولی مقامات قيرقيزستان خبر آن را نه روز بعد اعلام کردند.


اين تاخير و اينکه چرا وجود اين ماده تا رسيدن به مرز ازبکستان کشف نشد، باعث گمانه زنی هایی در محافل سياسی شده است.


مقامات قيرقيزستان می گويند: اين حادثه هيچ خطری برای سلامتی مردم نداشت و به همين دليل از پخش اطلاعات پيرامون آن خودداری شد. در حالی که به باور کارشناسان هسته ای ميزان تشعشعات مواد کشف شده ۱۰۰۰ ميلی رنگتن در ساعت بود که به مراتب بيشتر از «حد متعارف» است.


اين قطار آلوده به مواد راديو اکتيو قبل از رسيدن به مرز ازبکستان ، از مرزهای تاجيکستان، قزاقستان و قيرقيزستان عبور کرده بود.


سفارت ايران در قيرقيزستان پيشتر اعلام کرده بود که گزارش مربوط به اين ماده راديو اکتيو «ساختگی» بوده که در آستانه سفر محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، به قصد تبليغات عليه جمهوری اسلامی انتشار يافته است.


XS
SM
MD
LG