لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

در روزی چون امروز ۱۳ اسفند


در چهارم مارس سال ۱۹۶۰ ميلادی «نيکيتا خروشچف» رهبر وقت شوروی به کابل سفر کرد
در چهارم مارس سال ۱۹۶۰ ميلادی «نيکيتا خروشچف» رهبر وقت شوروی به کابل سفر کرد


۱۳ اسفند سال ۱۳۸۵ خورشيدی – ۴ مارس ۲۰۰۷ ميلادی


۵۳۰ سال پيش از ميلاد در روزی چون امروز کوروش بزرگ پادشاه ايران باستان درگذشت. مورخان نوشته اند که کوروش در ميدان جنگ با طوايف آرال در آسيای ميانه بر اثر اصابت يک زوبين کشته شد. پيکر کوروش بزرگ را همچنان که وصيت کرده بود در پاسارگاد پارس دفن کردند.


در چهارم مارس سال ۱۹۷۵ ميلادی «چارلی چاپلين» بازيگر نامدار سينما به کاخ باکينگهام رفت و در مراسم ويژه ای از سوی ملکه بريتانيا لقب «سر» گرفت

۲۸ سال پيش در روزی چون امروز در ۱۳ اسفند ماه سال ۱۳۵۷ خورشيدی بنياد مستضعفان تشکيل شد. آيت الله خمينی در حکمی به شورای انقلاب وقت، به بنياد مستضعفان ماموريت داد که تمام اموال منقول و غيرمنقول سلسله پهلوی و وابستگان آن نظام را به نفع مستمندان مصادره کند. اين بنياد ثروتمندنرين نهاد در ايران است.


در چهارم مارس سال ۱۹۶۰ ميلادی «نيکيتا خروشچف» رهبر وقت شوروی به کابل سفر کرد و با استقبال هزاران تن از مردم افغانستان روبرو شد. وی در اين سفر متعهد شد که ۳۰۰ ميليون دلار اسلحه به افغانستان ارسال کند.


در چهارم مارس سال ۱۹۶۵ ميلادی، سوريه ۹ شرکت نفتی فعال در آن کشوراز جمله دو شرکت آمريکايی را ملی اعلام کرد.


در چهارم مارس سال ۱۹۷۷ ميلادی کارت اعتباری پلاستيکی برای نخستين بار در سيستم بانکداری به جريان افتاد. در حال حاضر ميليونها تن از مردم جهان در دادوستدهای خود از کارتهای پلاستيکی موسوم به ويزا کارت استفاده می کنند.


در چهارم مارس سال ۱۹۷۵ ميلادی «چارلی چاپلين» بازيگر نامدار سينما به کاخ باکينگهام رفت و در مراسم ويژه ای از سوی ملکه بريتانيا لقب «سر» گرفت.


در چهارم مارس سال ۱۹۸۰ ميلادی «رابرت موگابه» در انتخابات زيمبابوه پيروز شد و به عنوان نخستين نخست وزير سياهپوست اين کشور آفريقايی برگزيده شد. وی که بيش از ۸۰ سال دارد به عنوان رييس جمهوری مادام العمربراين کشور حکومت می کند.


XS
SM
MD
LG