لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

در روزی چون امروز پنجم فروردين


پنجم فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۵ مارس ۲۰۰۷ ميلادی
پنجم فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۵ مارس ۲۰۰۷ ميلادی

پنجم فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۵ مارس ۲۰۰۷ ميلادی


در پنجم فروردين سال ۱۳۵۸ خورشيدی جمهوری اسلامی ايران بطور رسمی بر اساس تصميم شورای انقلاب از پيمان سنتو خارچ شد. سنتو يا سازمان پيمان مرکزی در سال ۱۹۵۹ ميلادی جانشين پيمان بغداد شد.


در ۲۵ مارس سال ۱۸۰۷ ميلادی خريد و فروش برده در انگليس توسط پارلمان اين کشور ممنوع شد و بسياری از سياهپوستان که به عنوان برده در انگليس کار ميکردند، آزادی خود را بازيافتند.


در بيست و پنجم مارس سال ۱۹۷۵ ميلادی «فيصل ابن سعود» پادشاه وقت عربستان سعودی با شليک گلوله برادر زاده اش کشته شد. در پی درگذشت ملک فيصل ۷۰ ساله، پرنس خالد وليعهد وقت سعودی بر جای او نشست

در روزی چون امروز در ۲۵ مارس سال ۱۹۰۸ ميلادی «ديويد لين» کارگردان برجسته انگليسی بدنيا آمد. لورنس عربستان و دکتر ژيواگو از کارهای معروف او بشمار ميايند.


در ۲۵ مارس سال ۱۹۲۵ ميلادی در روزی چون امروز، يونان اعلام کرد که تبديل به کشور جمهوری شده است. جرج پادشاه يونان از سلطنت خلع شده بود.


در ۲۵ مارس سال ۱۹۵۷ قرارداد ايجاد جامعه اقتصادی اروپا يا بازار مشترک اروپا در شهر رُم ميان نمايندگان شش کشور قدرتمند اروپا به امضا رسيد. هدف از تشکيل چنين جامعه ای از بين بردن تعرفه های گمرکی بود که در پی آن مبادله کالا، نيروی کار و سرمايه بصورت آزاد ميان کشورهای عضو انجام می گرفت.


در بيست و پنجم مارس سال ۱۹۷۵ ميلادی «فيصل ابن سعود» پادشاه وقت عربستان سعودی با شليک گلوله برادر زاده اش کشته شد. در پی درگذشت ملک فيصل ۷۰ ساله، پرنس خالد وليعهد وقت سعودی بر جای او نشست.


در ۲۵ مارس سال ۱۹۷۵ ميلادی اعضای گروه دست راستی افراطی انگليسی جبهه ملی (نشنال فرانت) عليه پيوستن بريتانيا به اروپا، در لندن دست به راهپيمايی زدند. در اين راهپيمايی به خاطر نگرانی مقام های انتظامی از برخورد با مردم، بيش از دوهزار پليس اين افراد را همراهی کردند.


XS
SM
MD
LG