لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

در روزی چون امروز ۲۹ فروردين


در ۱۸ آوريل سال ۱۹۵۵ ميلادی آلبرت اينشتين دانشمند و فيزيکدان نامدار در سن ۷۶ سالگی درگذشت
در ۱۸ آوريل سال ۱۹۵۵ ميلادی آلبرت اينشتين دانشمند و فيزيکدان نامدار در سن ۷۶ سالگی درگذشت

۲۹ فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۸ آوريل ۲۰۰۷ ميلادی


در ۱۸ آوريل سال ۱۹۰۶ ميلادی يک زلزله شديد و متعاقب آن چند حريق، بيش از نيمی از شهر سانفرانسيسکو در آمريک را ويران ساخت. در اين زمين لرزه نزديک به جهار هزارتن کشته شدند. ۲۷۵ تن از زندانيان اين شهر نيز در ساختمان زندان جان باختند.


در ۱۸ آوريل سال ۱۹۰۸ ميلادی، بلغارستان استقلال کامل خود را اعلام کرد. اين کشور در سال ۱۸۷۸ ميلادی از دولت عثمانی جدا شد و بر اساس پيمان «سن استفانو» امير نشينی خودمختار و قسمتی از مقدونيه شد. اين پيمان در کنگره برلين مورد تجديد نظر قرار گرفت و بلغارستان تقسيم شد اما سرانجام در سال ۱۹۰۹ ميلادی به استقلال دست يافت.


در ۱۸ آوريل سال ۱۹۸۰ ميلادی کشور زيمبابوه به استقلال رسيد. اين کشور که پيش از اين «رودزيا» خوانده می شد از مستعمرات بريتانيا در آفريقا بود

در ۱۸ آوريل سال ۱۹۵۴ ميلادی جمال عبدالناصر ناسيوناليست عرب به مقام نخست وزيری مصر رسيد. وی تا سال ۱۹۷۰ که بر اثر سکته قلبی درگذشت، رهبر مصر بود. از اقدامات سياسی عبدالناصر می توان به جنگ شش روزه اعراب و اسراييل و توافقنامه کانال سوئز اشاره کرد.


در ۱۸ آوريل سال ۱۹۵۵ ميلادی آلبرت اينشتين دانشمند و فيزيکدان نامدار در سن ۷۶ سالگی درگذشت. برخی او را بزرگ ترين دانشمند قرن بيستم ميدانند. انيشتين در سال ۱۹۲۱ ميلادی جايزه نوبل فيزيک را دريافت کرد.


در ۱۸ آوريل سال ۱۹۸۰ ميلادی کشور زيمبابوه به استقلال رسيد. اين کشور که پيش از اين «رودزيا» خوانده می شد از مستعمرات بريتانيا در آفريقا بود. در همين سال «رابرت موگابه» در راس حزب اتحاد ملی اکثريت کرسی های مجلس را بدست آورد و اولين دولت مستقل زيمبابوه را تشکيل داد. پس از گذشت ۲۷ سال هنوز رابرت موگابه بر اين کشور حکومت می کند.


در ۱۸ آوريل سال ۱۹۸۳ ميلادی بر اثر يک انفجار انتحاری در لبنان، بخشی از ساختمان سفارت آمريکا در پايتخت لبنان ويران شد. در اين انفجار ۶۳ تن کشته و شماری مجروح شدند.


XS
SM
MD
LG