لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

در روزی چون امروز ۲۴ اسفند


در روزی چون امروز ۲۴ اسفند
در روزی چون امروز ۲۴ اسفند

۲۴ اسفند سال ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۵ مارس ۲۰۰۷ ميلادی


در روزی چون امروز در ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۹ خورشيدی طرح ملی شدن صنعت نفت ايران به اتفاق آراء به تصويب نمايندگان مجلس شورای ملی رسيد. چند روز بعد در ۲۹ اسفند مجلس سنا نيز اين طرح را تصويب کرد و همان روز به امضای شاه رسيد.


در ۱۵ مارس سال ۱۹۹۰ ميلادی «فرزاد بازوفت » خبرنگار ايرانی تبار نشريه انگليسی آبزرور در زندان ابوغُريب بغداد اعدام شد

۲۶سال پيش در ۲۴ اسفند سال ۱۳۵۸ خورشيدی يکسال پس از انقلاب، نخستين انتخابات مجلس شورای اسلامی در ايران برگزار شد.


در روزی چون امروز در ۱۵ مارس سال ۱۹۹۰ ميلادی «فرزاد بازوفت » خبرنگار ايرانی تبار نشريه انگليسی آبزرور در زندان ابوغُريب بغداد اعدام شد. فزاد بازوفت که برای تهيه گزارش به عراق رفته بود، هنگام بازگشت به لندن در فرودگاه بغداد دستگير شده بود.


در ۱۵ مارس سال ۴۴ پيش از ميلاد «ژوليوس سزار» در دام توطئه عده ای از سناتورهای روم افتاد و با ضربات خنجرهای آنان کشته شد. پروتوس پسرخوانده سزار نيز يکی از شرکت کنندگان در اين توطئه بود. سزار در آخرين لحظات زندگی با گفتن «پروتوس توهم؟» شگفتی خود را از خيانت او ابراز داشته بود.


در ۱۵ مارس ۱۴۹۳ ميلادی «کريستف کلمب» از نخستين سفر طولانی خود به قاره غربی (آمريکا) به اسپانيا بازگشت.


در ۱۵ مارس سال ۱۹۰۵ ميلادی يک آمريکايی بنام «ال ويتمن» به خاطر طی کردن مسافت بين نيويورک و سانفرانسيسکو در ۳۳ روز جايزه طولانی ترين رانندگی را دريافت کرد.


در روزی چون امروز در ۱۵ مارس سال ۱۹۱۳ ميلادی «وودرو ويلسون» رييس جمهوری وقت آمريکا برای نخستين بار در يک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد. اين اولين باری بود که يک رييس جمهوری در برابر خبرنگاران به سوالات گوناگون آنها پاسخ می داد.


XS
SM
MD
LG