لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

در روزی چون امروز ۱۷ اسفند


۱۷ اسفند سال ۱۳۸۵ خورشيدی – ۸ مارس ۲۰۰۷ ميلادی
۱۷ اسفند سال ۱۳۸۵ خورشيدی – ۸ مارس ۲۰۰۷ ميلادی

۱۷ اسفند سال ۱۳۸۵ خورشيدی – ۸ مارس ۲۰۰۷ ميلادی


در ۱۷ اسفند سال ۱۲۸۵ خورشيدی مردم اصفهان بر ضد ظل السلطان حاکم شهر شورش کردند و در تلگرافخانه شهر متحصن شدند. يک هفته بعد محمد علی شاه ظل السطان را از حکومت اصفهان عزل کرد.


در ۱۷ اسفند سال ۱۳۳۶ خورشيدی اعلام شد که محمد رضا شاه پهلوی از همسر دوم خود ثريا اسفندياری بختياری جدا می شود. علت طلاق فرزند دار نشدن ثريا ذکر شده بود.


۲۹ سال پيش در ۱۷ اسفند سال ۱۳۵۶ خورشيدی دانشگاه ها و مدارس ايران در اعتراض به شدت عمل ارتش در مقابل مردم تبريز، کلاس های درس را تعطيل کردند و مدت يک هفته اعتصاب کردند. در زدو خورد مردم با نيروهای نظامی عده ای کشته و مجروح شده بودند.


۱۴ سال پيش در ۱۷ اسفند سال ۱۳۷۱ خورشيدی احمد عبادی استاد سه تار و هنرمند ارزشمند موسيقی اصيل ايرانی بدرود حيات گفت

۱۷ سال پيش در روزی چون امروز در ۱۷ اسفند سال ۱۳۶۸ خورشيدی حسين قوامی ملقب به فاخته ای از استادان آواز موسيقی اصيل ايرانی ديده از جهان فروبست. آرامگاه استاد قوامی در امامزاده طاهر کرج در کنار غلامحسين بنان و مرتضی حنانه است.


۱۴ سال پيش در ۱۷ اسفند سال ۱۳۷۱ خورشيدی احمد عبادی استاد سه تار و هنرمند ارزشمند موسيقی اصيل ايرانی بدرود حيات گفت. از وی آثار بسياری در عرصه موسيقی به جای مانده از جمله «اجرای کوک های مختلف سه تار» که حاصل يک عمر تجربه استاد عبادی است.


در هشتم مارس سال ۱۸۵۷ ميلادی زنان کارگر کارگاه های لباس دوزی در نيويورک برای شرايط مناسب کاری دست به تظاهرات زدند که با يورش پليس و کتک زدن زنان برهم خورد. پنجاه سال بعد زنان نيويورک بياد خواهران زحمتکش خود تظاهرات کردند و روز جهانی زن را پايه گذاشتند.


در هشتم مارس سال ۱۹۸۲ دولت آمريکا اعلام داشت که نيروهای شوروی در افغانستان در نبرد با مبارزان افغان از سلاح های شيميايی استفاده می کنند.


XS
SM
MD
LG