لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

در روزی چون امروز ۱۱ بهمن


۱۱ بهمن ۱۳۸۵ خورشيدی – ۳۱ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی
۱۱ بهمن ۱۳۸۵ خورشيدی – ۳۱ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی

در روزی چون امروز


۱۱ بهمن ۱۳۸۵ خورشيدی – ۳۱ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی


۲۸ سال پيش در روزی چون امروز در ۱۱ بهمن ۱۳۵۷ خورشيدی با اعلام شدن خبر ورود آيت الله خمينی به تهران، هزاران نفر از شهرهای ديگر خود را به پاينخت رساندند. کميته اسقبال اعلام کرده بود که آيت الله خمينی بامداد روز بعد با پرواز ايرفرانس به فرودگاه مهرآباد خواهد رسيد.


در ۳۱ ژانويه سال ۱۹۱۵ ميلادی در جريان جنگ جهانی اول، نيروهای آلمانی در جبهه روسيه برای نخستين بار از سلاح شيميايی استفاده کردند

۴۰۸ سال پيش در ۳۱ ژانويه سال ۱۵۹۹ ميلادی اولين کمپانی هند شرقی انگليس در هند تاسيس شد. کمپانی هند شرقی که طی سه قرن به يک شرکت عظيم تبديل شد، پايه های سلطه بريتانيا بر جنوب آسيا را مستحکم ساخت.


۱۵۷سال پيش در ۳۱ ژانويه سال ۱۸۵۰ ميلادی بزرگ ترين قيام مردم چين موسوم به قيام «تای پينگ ها» آغاز شد. اين انقلاب که ۱۲ سال بطول انجاميد و ۲۰ ميليون کشته برجای گذاشت، حاصل فقر شديد مردم بود. چينی ها خواستار تقسيم عادلانه زمين و برابری زن ومرد بودند.


در ۳۱ ژانويه سال ۱۹۱۵ ميلادی در جريان جنگ جهانی اول، نيروهای آلمانی در جبهه روسيه برای نخستين بار از سلاح شيميايی استفاده کردند.


در ۳۱ ژانويه سال ۱۹۳۳ ميلادی، آدولف هيتلر صدراعظم آلمان شد. حزب نازی آلمان چند روز پيش از آن در انتخابات برنده شده بود. مردم آن کشور پس از شکست آلمان در جنگ جهانی اول به خاطر شرايط سخت از وعده های ناسيوناليستی هيتلر استقبال کردند اما کمونيست ها بشدت با او به مخالفت برخاستند.


۱۱ سال بعد در ۳۱ ژانويه سال ۱۹۴۴ ميلادی در حدود ۳۰۰ بمب افکن آلمان نازی، لندن پايتخت بريتانيا را بمباران کردند.


XS
SM
MD
LG