لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

سواحل قطر، ميزبان جشن اولين قهرمانی ايران در آسيا


تيم ملی فوتبال ساحلی ايران با برتری مقابل ژاپن، عنوان قهرمانی ششمين دوره رقابتهای فوتبال ساحلی آسيا را نصيب خود کرد. ايران همچنين جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۳ فوتبال ساحلی به ميزبانی تاهيتی را نيز کسب کرد.

در جام جهانی ۲۰۱۳ تاکنون حضور تيمهای ايران، ژاپن، اسپانيا، هلند، روسيه، اوکراين و تاهيتی ميزبان بازيها قطعی شده است.

در رقابتهای آسيايی که به ميزبانی قطر برگزار شد ۱۶ کشور حضور داشتند. پس از ايران و ژاپن تيمهای امارات و استراليا در رده های سوم چهارم قرار گرفتند.

در پنج دوره قبلی بازيها ژاپن با دو جام قهرمانی و سه عنوان نايب قهرمانی، پرافتخارترين تيم تاريخ بازيها لقب گرفته بود. اين تيم با کسب عنوان دومی اين دوره از رقابتها همچنان عنوان برترين تيم تاريخ فوتبال ساحلی آسيا را نزد خود حفظ کرد.

امارات با دو قهرمانی، بحرين با يک قهرمانی و يک نايب قهرمانی، عمان با يک نايب قهرمانی و يک عنوان سومی ديگر تيمهای پر افتخار در ادوار گذشته اين بازيها هستند. در اين بين، ساحلی بازهای فوتبال ايران در پنج دوره قبلی، به چهار عنوان سومی دست يافته بودند و هرگز حتی به فينال بازيها نيز نرسيده بودند.

در اين دوره از بازيها اما تيم ايران با سرمربيگری مارکو اوکتاويو، در گروه چهارم با شروعی طوفانی، ۲۰-۰ مقابل فيلی پين به برتری رسيد. گلهای اين مسابقه را علی نادری، فريد بلوک باشی و مسلم مسيگر هر کدام ۳ گل، محمد احمدزاده و محمدعلی مختاری هر کدام ۴ گل، حسن عبدالهی (۲گل) و مهران مرشدی زاده به ثمر رساندند.

عراق رقيب بعدی ايران هم گريزی جز شکست ۱۰-۳ نداشت. فريد بلوک باشی، محمدعلی مختاری دو بار، مسلم مسيگر سه بار، علی نادری دو بار، مهران مرشدی زاده و مهدی حسنی برای ايران گل زدند.

بازيکنان ايران که صعود خود را مسجل کرده بودند، در واپسين بازی گروهی مقابل چين نيز به برتری ۴-۲ رسيدند. مسلم مسيگر پس از درخشش در بازی های قبلی، اين بار هم ۲ گل در کيسه چينيها کاشت. علی نادری و محمد مختاری نيز هر کدام يک گل برای ايران به ثمر رساندند تا اين تيم رقيب امارات در مرحله بعدی شود.

صعود به جام جهانی با غلبه بر امارات

جدال دشوار برای راهيابی به جام جهانی، مقابل تيمی بود که سابقه دو عنوان قهرمانی در تاريخ اين رقابتها را داشت. از طرفی اماراتيها در سواحل قطر، راحتتر بازی ميکردند و عادت داشتند به کيفيت ساحل و دمای هوا.

اما سرانجام اين ايران بود که با پيروزی ۳ بر ۲ سهميه جام جهانی تاهيتی که در شهريور سال ۹۲ برگزار خواهد شد را کسب کرد. آندرانيک تيموريان بازيکن تيم ملی ايران که در تيم الخريطيات قطر بازی ميکند نيز به استاديوم آمد و به حمايت از بازيکنان ايران پرداخت.

گلهای ايران را مسلم مسيگر، حسن عبدالهی و محمد احمدزاده به ثمر رساندند و اين تيم را روانه ديدار پايانی کردند.

در رقابت برای کسب جام قهرمانی مقابل تيم با تجربه ژاپن، بازی پس از پايان وقت قانونی با نتيجه ۶ بر ۶ به پايان رسيد. در ضربات پنالتی اين ايران بود که توانست عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد. برای ايران مهران مرشدی زاده، علی نادری، محمد علی مختاری، محمد احمدزاده، مسلم مسيگر به ترتيب ضربات پنالتی خود را به گل تبديل کردند.

در پايان رقابتها اوزو از ژاپن به عنوان بهترين بازيکن معرفی شد. اما عنوان آقای گلی با ۱۲ گل زده به مسلم مسيگر از ايران رسيد. سيمون جاگر از استراليا نيز به عنوان برترين دروازه بان بازيها معرفی شد.

درخشش تيم افغانستان و قرار گرفتن اين تيم بالاتر از تيمهای متمولی مثل عربستان سعودی، ازبکستان و قطر از نکات جالب توجه اين دوره از مسابقات بود.

مارکو اکتاويو قبل از آغاز مسابقات به سايت فدراسيون فوتبال گفته بود با پايان تمرينات، آمادهايم تا قدرت جديدی از فوتبال ساحلی ايران را به آسيا نشان دهيم.

علی نادری کاپيتان اصفهانی تيم ملی هم کاملاً مصمم، عقيده داشت: «به قطر ميرويم تا حاصل زحمات يک ساله و نيمه مان را درو کنيم. به نمايندگی از بازيکنان بايد بگويم ما در سواحل دوحه بايد حرف هايمان را بزنيم.»
XS
SM
MD
LG