لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

واژگونی کاميون در فارس: ۳۰ نفر کشته شدند


حال برخی از مجروحان اين حادثه وخيم گزارش شده است.
حال برخی از مجروحان اين حادثه وخيم گزارش شده است.

واژگونی يک کاميون حامل شهروندان افغان در سحرگاه روز پنجشنبه در محور نی ريز به خرامه در استان فارس ۳۰ نفر کشته و دستکم ۸۳ نفر مجروح بر جای گذاشته است.


به گزارش رسانه های خبری ايران اين کاميون ساعت يک و ۱۰ دقيقه بامداد روز پنجشنبه در محور فرعی نی ريز به خرامه حوالی منطقه خياره با ۱۲۰ نفر از مهاجران افغان در حال تردد بود که واژگون شد.


مقامات ایران می گویند: راننده کاميون به علت خواب آلودگی توانايی کنترل کاميون را در هنگام بروز حادثه از دست داده بود.


بر اساس اين گزارش ها، 27 نفر از کشته شدگان شهروند افغانستان بودند و سه ایرانی نیز در این حادثه رانندگی کشته شدند. حال برخی از مجروحان اين حادثه وخيم گزارش شده است.


مجروحان اين حادثه به بيمارستان های شهرهای اطراف و بيمارستان های نمازی، فقيهی و بهشتی شيراز منتقل شده اند.


رسانه های ايران می گويند سرنشينان اين کاميون را مهاجران غير قانونی افغان تشکيل می دادند.


این کامیون روز دو شنبه زاهدان را به مقصد شيراز و تهران ترک کرده بود و شهروندان افغان برای انتقال خود به شیراز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرده بودند.


طبق اين گزارش ها، پيش از اين نیروهای پليس در استان فارس به صورت جداگانه دو تريلر حامل مهاجران غير قانونی که از زاهدان به شيراز حرکت کرده بودند را توقيف کرده اند.


در حال حاضر ايران يکی از اصلی ترين کشورهای در مسير قاچاق انسان محسوب می شود که از لحاظ تصادفات جاده ای نيز بالاترين رکوردها را در سطح جهان داراست.


بر اساس آمارهای موجود هر ساله در ايران ۲۶ هزار نفر جان خود را در تصادفات جاده ای از دست می دهند که مهمترين دلايل آن را می توان در فقدان ايمنی خوردوها، عدم توجه به قوانين راهنمايی و رانندگی و برخوردار نبودن از خدمات اورژانس مطلوب بر شمرد.


ايران طی سال های اخير برخی محدويت ها برای ورود شهروندان افغان به این کشور وضع کرده و حتی در سال گذشته دهها هزار نفر از مهاجران افغان را اخراج کرده است.


سال گذشته يک روزنامه نگار افغان در گفت و گو با راديو افغانستان آزاد به مشکلاتی اشاره کرد که سبب می شود تا مهاجران بار ديگر به ايران باز گردند.


او گفته بود: «روند بازسازی و اوضاع داخلی افغانستان در يکی دو سال اول خوب بود و آن زمان بيش از ۶۰۰ هزار نفر به افغانستان بازگشتند. اما طی دو سال اخير وضعيت تفاوت کرده است. ناامنی، بیکاری و مشکلات اقتصادی سبب می شود تا مهاجران افغان دوباره به ايران باز گردند.»


براساس برخی برآوردهای مقامات جمهوری اسلامی، بيش از ۹۰۰ هزار مهاجر افغان در ايران به صورت رسمی ثبت نام شده اند و در ايران زندگی می کنند، اما این مقام ها می گویند : دست کم يک و نيم ميليون مهاجر افغان به صورت غير قانونی در ايران زندگی می کنند که بيشتر به کشاورزی و کارهای ساختمانی مشغول هستند.


در همين حال، به گزارش سازمان ملل متحد، درگيری و ناآرامی درعراق و افغانستان بار ديگر آمار پناه جويان جهان را در سال ۲۰۰۷ بالا برده است .

به گفته کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل، در پايان سال ۲۰۰۷ تعداد پناهندگان به ۱۱ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر رسيده است. سال پيش از آن، اين تعداد ۹ميليون و ۹۰۰ هزار نفر بود.


XS
SM
MD
LG