لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

کرزی: پايان عملیات شبانه پيش‌شرط امضای پيمان استراتژيک با آمريکا است


حامد کرزی، رييس جمهور افغانستان، روز چهارشنبه در مراسم گشايش لويه جرگه در کابل گفت که به آمريکا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) اعلام کرده است که پيش شرط امضای پيمان استراتژيک با واشينگتن، توقف عمليات شبانه نيروهای خارجی در اين کشور است.

به گزارش خبرگزرای رويترز، درعمليات شبانه، نيروهای خارجی برای يافتن شورشيان به صورت سرزده به خانه هايی که مشکوک باشند، وارد شده و آنها را مورد بازرسی قرار می دهند. حامد کرزای بارها اعلام کرده است که خواهان پايان يافتن اين گونه عمليات است.

حامد کرزی که در جمع در حدود ۲ هزار تن از رهبران سياسی، ريش سفيدان و نمايندگان مردم افغانستان صحبت می کرد، گفته است:«ما خواهان پيمان استراتزيک همکاری هستيم ولی با يک پيش شرط خاص؛ حاکميت ملی، نه علميات شبانه و نه بازرسی خانه ها.»

آمريکا و افغانستان در حال مذاکره درباره توافقنامه همکاری استراتژيک هستند. اين موافقتنامه مبنايی برای حضور امريکا در افغانستان پس از مهلت برای خروج نيروهای نظامی خارجی تا پايان سال ۲۰۱۴ خواهد بود.

حامد کرزی همچنين گفته است که مذاکرات در خصوص امضای موافقتنامه مشابه با کشورهای بريتانيا، فرانسه، استراليا و اتحاديه اروپا در جريان است.

رييس جمهوری افغانستان همچنين گفته است:«آنها (آمريکا) خواهان ايجاد تأسيسات نظامی هستند ما به آنها اجازه خواهيم داد. اين اقدام درراستای منافع ما خواهد بود و پول بيشتری به کشور ما می آيد و سربازان ما را آموزش می دهند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، برخی از مقام های آشنا به مذاکرات بين واشينگتن و کابل می گويند، آمريکا پيش شرط حامد کرزی برای پايان عمليات شبانه را نپذيرفته است. ولی اين موافقتنامه به آمريکا اجازه قانونی آموزش نيروهای افغان، مبارزه با مواد مخدر و همچنين عمليات ضدتروريستی را می دهد.

طبق اين گزارش بخش مهمی از عمليات ضد تروريستی درافغانستان درجريان عمليات شبانه انجام می شود.

حامد کرزی می گويد، در عمليات شبانه نيروهای نظامی با مردم به مثابه شورشيان رفتار می کنند و حريم خصوصی آنها را به ويژه با توجه به سنت های جامعه افغانستان نقض می کنند. مردم افغانستان وقتی فکر می کنند نيروهای مسلح می توانند هر لحظه شب وارد خانه آنها بشوند، نمی توانند احساس امنيت کنند.

اين در حالی است که مقام های نظامی آمريکا می گويند بيشتر عمليات شبانه توسط نيروهای امنيتی افغان انجام می شود.

سرهنگ جيمی کيومينيگ، سخنگوی ائتلاف نيروهای خارجی، می گويد:«عمليات شبانه يکی از بی خطرترين نوع عمليات ها است و در بيش از ۸۵ در صد عمليات های شبانه حتی يک گلوله هم شليک نمی شود.»

وی اضافه کرده است که در عمليات شبانه می توان شمار قابل توجهی از شورشيان را که مسئول کشتار غيرنظاميان افغان هستند، از بين برد.

حامد کرزی در ادامه نشست لویه جرگه با تشبيه افغانستان به «شير» گفته است که کشورش آماده همکاری استراتژيک با آمريکا است.

گزارش ها حاکی است تدابير شديد امنيتی برای برگزاری نشست چهار روزه لويه جرگه اتخاذ شده است. بسياری از راهها مسدود شده و حضور نيروهای امنيتی چشم گير است.

طالبان که هرگونه مذاکره با دولت افغانستان را به خروج نيروهای خارجی از اين کشور مشروط کرده اند، نشست لويه جرگه درکابل را، تحريم کرده اند.
XS
SM
MD
LG