لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

احمد خاتمی: الان هم می‌گوييم اسرائيل بايد از صحنه روزگار برداشته شود


احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، با انتقاد از کسانی که به گفته وی، تلاش دارند «کم کم نفرت» از آمريکا را از بين ببرند، گفته است: «مسئله نامشروع شناختن اسرائيل از اصول انقلاب است و الان هم ما می‌گوييم اسرائيل بايد از صحنه روزگار برداشته شود.»

به گزارش خبرگزاری «تسنيم»، احمد خاتمی که شنبه ۲۰ مهرماه در مسجد بياق‌خان بازار قديم يزد صحبت می‌کرد، اضافه کرده است: «اين سخن که بايد شعار مرگ بر اسرائيل تمام شود، سخنی ضد ولايت فقيه است.»

امام جمعه موقت تهران همچنين گفته است: «اگر هم يک روزی مذاکره و رابطه با آمريکا برقرار شود، نفرت ما از کفر و استکبار از بين نمی‌رود، مردم بيدار باشند. کسانی می‌خواهند اين نفرت را کم‌کم از بين ببرند.»

وی تصريح کرده است: «شعار مقدس مرگ بر آمريکا چه ضرری برای اين افراد دارد که می‌خواهند آن را حذف کنند، بايد توجه داشت که تحول‌ها از جاهای کوچک شروع می‌شود، مسئله سقوط انقلاب‌ها هم آرام آرام انجام می‌گيرد.»

هر چند احمد خاتمی به روشنی در خصوص کسانی که می‌خواهند شعار «مرگ بر آمريکا» را کنار بگذارند سخنی نگفته است، اما اشاره او می‌تواند به اظهارات هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت در مورد نظر آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی برای حذف شعار مرگ بر آمریکا باشد.

آقای رفسنجانی در بخشی از کتاب «صراحت‌نامه» خود گفته است که آيت‌الله خمينی با حذف شعار مرگ بر آمريکا موافق بود.

انتشار اين بخش از کتاب اکبر هاشمی واکنش تند گروه‌های تندرو و محافظه‌کار را در پی داشته است.

دولت اعتدال و سياهی لشگر «فتنه ۸۸»

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد خاتمی در بخش ديگری از اظهارات خود تصريح کرده است: «برخی افراد که اکنون در اطراف دولتمردان جمع شده‌اند، در فتنه ۸۸ دست داشته‌اند و به هر طريق حال يا سياهی لشکر يا معرکه‌گردان، حضور داشتند و اکنون دولت نبايد از آنها استفاده کنند زيرا معتقديم اين افراد به درد اداره کشور نمی‌خورند.»

اصولگرايان و طرفداران آيت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از اعتراضات به نتايج انتخابات سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» ياد می‌کنند.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸، نتيجه اين انتخابات را ناشی از «تقلب گسترده» دانستند. به دنبال اعلام پيروزی محمود احمدی نژاد و حمايت رهبر جمهوری اسلامی از نتيجه انتخابات، تهران و تعدادی دیگر از شهرهای ايران برای ماه‌ها شاهد تظاهرات اعتراضی بود. در اين اعتراضات ده‌ها تن کشته شدند.

سياست نرمش قهرمانه

احمد خاتمی همچنن به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در خصوص «نرمش قهرمانه» نیز اشاره کرده و گفته است: «در عرصه خارجی هم خط رهبری نرمش قهرمانانه است، يکی از الگوهای نرمش قهرمانانه، صلح حديبيه است.»

آيت‌الله علی خامنه ای در ۲۶ شهريور ماه سال جاری گفته بود، با «حرکت‌های صحيح ديپلماسی» مخالفتی ندارد و به «نرمش قهرمانه» اعتقاد دارد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که «صلح بايد از موضع قدرت تبديل به نرمش قهرمانانه شود نه‌اينکه صلح از موضع ضعف انجام شود،» گفته است: «نبايد به‌گونه‌ای عمل کنيم که بگويند تحريم‌ها تأثير گذاشته که آمدند صلح کنند.»

دولت حسن روحانی اعلام کرده است که خواهد کوشید تا مناقشه هسته ای ایران را هرچه سریعتر حل کند و در همین زمینه در جریان سفر رییس جمهوری ایران و هیات همراه وی به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای نخستین بار حسن روحانی و باراک اوباما روز جمعه ۵ مهرماه با يکديگر به صورت تلفنی صحبت کردند. این نخستین تماس روسای جمهوری ایران و آمریکا بعد از انقلاب در ایران در سال ۱۳۵۷ است.

علاوه بر مذاکره تلفنی روسای جمهور ايران و آمريکا، محمدجواد ظريف، وزيرامور خارجه ايران نيز روز پنجشنبه در حاشيه مذاکرات با وزرای خارجه گروه ۵+۱، با جان کری، وزير امور خارجه آمريکا مذاکره کرد.

با این حال احمد خاتمی موضوع هسته‌ای را فقط يک بهانه برای «دشمنی» با جمهوری اسلامی ايران دانسته و گفته است: «امروز مشکل آنها موضوع هسته‌ای است، اين موضوع که حل شود، آنها مسئله حقوق بشر را مطرح می‌کنند و می‌گويند هر اختياری که مرد دارد بايد زن هم داشته باشد.»
XS
SM
MD
LG