لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۸

تاخير احمدی نژاد در ارائه ليست وزرای کابينه دهم به مجلس


در حالی که خبرگزاری های ايران ليست ۱۸ نفر از کابينه دهم را منتشر کرده اند اعضای هيئت ريسه مجلس می گويند: محمود احمدی نژاد تا پايان وقت اداری روز چهارشنبه اين فهرست را به مجلس ارائه نکرده است.

محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس، گفته است: تا عصر ورز چهارشنبه فهرست کابينه به مجلس نرسيده و چنانچه محمود احمدی نژاد ليست کابينه دهم را تا پايان روز چهارشنبه به مجلس ارائه نکند «اولين تخلف دولت دهم ثبت خواهد شد».

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رييس جمهوری می بايست دو هفته پس از مراسم تحليف دولت خود را به مجلس معرفی کند. اين مهلت برای محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه به پايان رسید.

محمد حسين ابوترابی فرد، ديگر نايب رييس مجلس، نيز می گويد: مجلس هنوز فهرست کابينه را از محمود احمدی نژاد دريافت نکرده است.

فهرست ۱۸ نفره

در فهرست ۱۸ نفره ای که خبرگزاری های ایران روز چهارشنبه منتشر کردند، ۱۰ چهره تازه وارد کابينه شده اند و هشت نفر از کابينه نهم در دولت دهم حضور دارند که برخی از آنها در وزارتخانه های جديدی مشغول به کار خواهند شد.

در این فهرست برای سه وزارتخانه بازرگانی، دادگستری و دفاع وزیر معرفی نشده است.

در شاخص ترين جابه جايی در کابينه دهم، مصطفی محمد نجار، وزير دفاع در کابينه نهم، برای تصدی پست وزارت کشور معرفی شده است.

در فهرست ۱۸ نفره منتشر شده نام سه زن در ليست پيشنهادی محمود احمدی نژا برای کابينه دهم به چشم می خورد.

مرضيه وحيد دستجردی برای وزارت بهداشت، سوسن کشاورز برای وزارت آموزش وپرورش و فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه معرفی شده اند.

اين نخستين بار در تاريخ سی ساله جمهوری اسلامی است که سه زن به عنوان وزير به مجلس معرفی می شوند.

محمدرضا باهنر درباره معرفی سوسن کشاورز به عنوان وزير آموزش و پرورش گفته است: «برای وزارتخانه ای همچون وزارت آموزش وپرورش که دستگاه حساس و پرمسئله ای است و به وزير توانمند وباسابقه ای برای سامان دادن به امور احتياج دارد، وزيری که از سوابق چندانی برخوردار نبوده قابل اطمينان ومناسب نيست.»

از چهره های تازه در سطح وزيرکابينه دهم می توان به کامران دانشجو اشاره کرد. کامران دانشجو تا پيش از اين در وزارت کشور فعاليت می کرد و رييس ستاد انتخابات وزارت کشور برای انتخابات رياست جمهوری دهم بود که نتایج آن جنجال زیادی در ایران به پا کرد.

ادامه واکنش ها به انتشار فهرست از طريق رسانه ها


محمود احمدی نژاد روز يکشنبه از طريق يک برنامه زنده تلويزيونی نام شش وزير کابينه دهم را اعلام کرد. اين اقدام رییس دولت دهم با واکنش نمايندگان اصولگرا مواجه شد و همچنان برخی از اين نمايندگان از اقدام رييس دولت دهم انتقاد می کنند.

حميدرضا کاتوزيان، نماينده اصولگرا، می گويد: محمود احمدی نژاد با اعلام فهرست وزرا از طريق رسانه می کوشد تا مجلس را در مقابل افکار عمومی قرار دهد و بگويد دولت کار خود را انجام داده است اما مجلس مخالفت می کند.

اين نماينده اصولگرا همچنين با اشاره به اين که محمود احمدی نژاد در ابتدای شروع کار خود ايجاد چالش می‌ کند، گفته است: «هر زمانی که ما می‌خواهيم از چالش بيرون بياييم کشور را با چالش ديگری مواجه می‌نمايد.»

محمد رضا باهنر، ديگر نماينده اصولگرای مجلس، نيز از رويکرد محمود احمدی نژاد در اعلام اسامی وزرا از طريق رسانه ها انتقاد کرد.

آقای باهنر گفته است: «معرفی وزرا از طريق رسانه ها قبل از معرفی رسمی به مجلس، طبيعی و نرمال نبود».

رای اعتماد

در همین حال، حميد رضا حاجی بابائی، عضو هيئت رييسه مجلس، گفته است: مجلس يک هفته پس از معرفی وزرا، يعنی هشتم شهريور ماه در دو نوبت کاری به بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رای اعتماد برای هيات وزيران می‌پردازد.

به گفته آقای حاجی بابايی، فهرست وزاری پيشنهادی محمود احمدی نژاد برای دولت دهم روز يکشنبه، يکم شهريور ماه، در مجلس اعلام وصول می شود.
XS
SM
MD
LG