لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

نمایندگان مجلس: امضاهای طرح سوال از احمدی‌نژاد از حد نصاب گذشت


گزارش ها از مجلس ایران حاکی است که جمع آوری امضا برای طرح سوال از محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری ايران، در خصوص وضعيت آشفته بازار ارز به حد نصاب قانونی رسيده و قرار است که روز چهارشنبه به هيات رييسه مجلس تقديم شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، يکی از امضا کنندگان سوال از رييس جمهوری اسلامی ایران از افزايش تعداد امضاها در جلسه روز يکشنبه مجلس به ۹۳ امضا خبر داده است.

طبق اين گزارش، هفته گذشته اين طرح بيش از ۶۰ امضا داشت و تا آخر هفته به نصاب لازم رسيده بود. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، طرح سئوال از ریيس جمهوری نيازمند ۷۴ امضا است.

اين نماينده مجلس که نامش فاش نشده است به خبرگزاری مهر گفته: طراحان اين طرح به دنبال جمع آوری امضا تا بيش از ۱۰۰ امضا هستند تا در صورتی که امضاکنندگان تحت فشار امضا خود را از طرح برداشتند، طرح مذکور نصاب لازم را برای ارائه به هيات ریيسه مجلس اسلامی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مجلس، خانه ملت، در همين زمينه يکی از ديگر امضا کنندگان طرح سئوال از ریيس جمهوری نيز ضمن تاييد به حد نصاب رسيدن امضاهای اين طرح گفت: تعداد امضاها در جلسه روز يکشنبه مجلس به ۹۴ رسيد.

اين نماينده مجلس تصريح کرده است: در شرايط فعلی و با تغييری که در آيين نامه سوال از ریيس جمهوری ايجاد شده، طرح سوال از ریيس جمهوری بسيار موثرتر خواهد بود زيرا بعد از صحبت‌های وی نماينده سوال کنندگان می‌تواند صحبت کند و در نهايت برای قانع شدن يا نشدن مجلس از پاسخ‌های ریيس جمهوری رای‌گيری به عمل خواهد آمد.

در همين زمينه، يک عضو هيات ریيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس، به خانه ملت گفته است: طرح سوال از ریيس جمهوری روز چهارشنبه هفته جاری از سوی هيات ریيسه مجلس اعلام وصول می‌شود.

محمد بياتيان، عضو هيات ریيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس اضافه کرده است: «نمايندگان بنا دارند در طرح سوال از ریيس جمهوری مباحثی همچون نوسانات بازار ارز و نابسامانی اقتصادی که بر حوزه پولی کشور حاکم است را مطرح کنند.»

اين نماينده مجلس تصريح کرده است: با توجه به اينکه وزير اقتصاد در مورد نوسانات بازار ارز پاسخگو نبوده و ریيس کل بانک مرکزی نيز برای پاسخگويی در مجلس حاضر نمی‌شود بنابراين تنها کسی که بايد در اين زمينه پاسخگو باشد شخص ریيس جمهوری است.

محمد بياتيان با تاکيد بر نابسامانی حوزه اقتصاد، اظهار داشته است: با درنظر گرفتن شرايط موجود نمايندگان صلاح را در اين ديدند که با دعوت از ریيس جمهوری علت اصلی نابسامانی در حوزه اقتصاد را جويا شوند.

در همين حال، نادر قاضی‌پور، نماينده اروميه به خبرگزاری فارس گفته است که طرح سؤال از محمود احمدی نژاد به حدنصاب قانونی خود رسيده است.

نادر قاضی پور که خود از امضا کنندگان اين طرح است، گفته است:« آخرين آماری که از تعداد امضاها دارم، عدد ۸۰ است و اين تعداد نماينده مجلس تاکنون به طرح سؤال از ریيس‌جمهوری رضايت داده‌اند.»

در صورتی که طرح سوال از محمود احمدی نژاد در مجلس به اجرا در آيد اين دومين بار خواهد بود که رييس دولت دهم ظرف یکسال اخیر برای پاسخگويی به پرسش های نمايندگان به مجلس فراخوانده می شود.

محمود احمدی نژاد برای نخستين بار در تاريخ جمهوری اسلامی روز ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۹۰ به مجلس رفت، اما پاسخ های او خشم نمايندگان را برانگيخت.

محمود احمدی نژاد در پايان خطاب به نمايندگان مجلس گفته بود: «سوالاتی را که مطرح کرده بوديد سوالات امتحانی بود، ولی خيلی سخت نبود و فکر می‌کنم طراح سوال نيز از کسانی است که با شاسی فوق ليسانس گرفته است و با خود ما مشورت می‌کردند سوالات بهتری مطرح می‌شد.»
XS
SM
MD
LG