لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

رحیمی: احمدی نژاد برای پاسخ به سوال نمايندگان مجلس آماده است


محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهور ایران، روز يکشنبه ۳۰ مهرماه، گفت که محمود احمدی نژاد برای پاسخ به سئوال های نمايندگان مجلس به طور کامل« آماده» است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، محمدرضا رحيمی تاکيد کرده که «از نظر شخصيت حقيقی سوال از رييس جمهوری را در شرايط فعلی به صلاح» نمی داند.

معاون اول محمود احمدی نژاد گفته است: «با اين حال رييس جمهوری برای پاسخ به سوال نمايندگان مجلس به طور کامل آماده است.»

«سوال ۱۰۲ نماينده از محمود احمدی نژاد» در ۲۰ مهرماه امسال به هيات رئيسه مجلس «ارائه و اعلام وصول» شد.

به گزارش رسانه های ايران، «مسائل اقتصادی به ويژه نوسانات بازار ارز، محور تنها سوال مطرح شده از سوی نمايندگان امضاء کننده طرح سئوال از احمدی نژاد است».

در همين حال روز يکشنبه وزيران اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت به همراه رييس کل بانک مرکزی ايران و معاون پارلمانی رييس جمهوری ایران با حضور درکميسيون برنامه و بودجه مجلس به پرسش های نمايندگان سوال کننده از محمود احمدی نژاد پاسخ دادند.

علی مطهری، نماينده مجلس و از منتقدان اصولگرای محمود احمدی نژاد، در مورد جلسه سئوال کنندگان از ریيس جمهوری و نمايندگان دولت گفته است: بحث های خوبی در اين جلسه مطرح شد اما در مجموع پاسخ نمايندگان ریيس جمهوری برای نماينده سئوال کننده و برخی از سئوال کنندگان قانع کننده نبود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مطهری با اشاره به جلسه عصر يکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه گفت: در جلسه امروز بحث های خوبی مطرح شد و حتی مباحث چالشی شد و به پرسش های نمايندگان و پاسخ نمايندگان دولت انجاميد. در مجموع اين جلسه بسيار خوب و مفيد بود.

علی مطهری در ادامه اضافه کرد: اما در مجموع اين پاسخ ها برای نماينده سئوال کنندگان (عوض حيدر پور ) و برخی از نمايندگان سئوال کننده که در جلسه حضور داشتند قانع کننده نبود.

در همين رابطه، عوض حيدرپور، نماينده سوال کنندگان از محمود احمدي نژاد، با بيان اين که «برداشت ما اين است که محمود بهمنی تخصص و دانش بحث ارزی در کشور را ندارد»، گفت: «نمايندگان در نشست با نمايندگان ریيس جمهوری گفتند وای بر ما که بهمنی رئيس کل بانک مرکزی است که نمی تواند قيمت ارز را پيش بينی کند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، عوض حيدرپور در ادامه گفته است: «محمود بهمنی، ریيس کل بانک مرکزی نيز به عنوان مسئول ارزی کشور پاسخگوی اصلی سئوالات نمايندگان بود چرا که وی به نمايندگی از ریيس جمهوری که ریيس مجمع بانک مرکزی است در اين نشست حضور يافته بود اما پاسخ هايی که ايشان به نمايندگان دادند بر ابهامات افزود.»

وی اضافه کرد: «وزير اقتصاد و دارايی پاسخ هايی به سئوال کنندگان از ریيس جمهوری داد که واقعا از سر بی اطلاعی بود و ما متوجه شديم ايشان خيلی توجيه نبود که در بحث ارزی کشور چه اتفاقی در حال وقوع است.»

عوض حيدرپور در ادامه اظهار داشت: «بهمنی به نمايندگان اعلام کرد ده ميليارد دلار در نيمه اول امسال توسط بانک مرکزی وارد بازار شده و ۱۰ ميليارد دلار نيز در سال ۱۳۹۰ توسط بانک مرکزی به بازار تزريق شده است در حالی که در سال گذشته قيمت بازار ارز با قيمت ارز مرجع تفاوت داشته و در سال جاری نيز که تفاوت بسيار فاحش بوده است.»

اين نماينده مجلس گفته است: «سئوال ما از رئيس بانک مرکزی اين بود که مابه التفاوت اين مقدار ارز به کجا واريز شده است و به جيب چه کسانی رفته است ؟ برخی از نمايندگان اعتقاد داشتند اين پول از جيب مردم به جيب يک مشت افرادی که نبايد می رفته، رفته است.»

نماينده سئوال کنندگان از محمود احمدی نژاد تصريح کرده است: «پيش بينی من اين است نمايندگان به کمتر از اينکه ریيس جمهوری در صحن علنی مجلس حضور يابد رضايت نخواهند داد.»

غلامرضا اسداللهی، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس، نيز گفته است: وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در ادامه اين جلسه در خصوص واردات گندم توضيحاتی را ارائه داد.

روزنامه اعتماد پيشتر گزارش داده بود که «طراحان سؤال از محمود احمدی‌نژاد»، با انتشار «متن کامل طرح سؤال»، دو موضوع «واردات بی‌رويه خودروهای خارجی» و «نخريدن گندم کشاورزان و در عين حال وارد کردن گندم‌های خارجی» را به عنوان «مصاديق سوءمديريت‌های دولت» مطرح کرده‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد، در بخشی از «طرح سؤال از محمود احمدی‌نژاد»، نمايندگان مجلس فاش کرده‌اند که به رغم کاهش موجودی ارز در ايران «در شش ماه اول سال ۹۱، مطابق اسناد گمرک، تعداد ۱۵۷۰۰ خودروی خارجی با ارز مرجع وارد شده‌است» و «در اثر سخت‌گيری در تعيين قيمت تضمينی خريد گندم و صرف نکردن اين قيمت برای کشاورزان، بخشی از گندم توليدی به صورت خوراک دام مصرف شده» اما همزمان «دولت ۲ ميليارد دلار و ۵۰۰ ميليون دلار صرف واردات گندم کرده‌است.»

در صورتی که طرح سوال از محمود احمدی نژاد در مجلس به اجرا در آيد اين دومين بار خواهد بود که رييس دولت دهم ظرف هشت ماه گذشته برای پاسخگويی به پرسش های نمايندگان به مجلس فراخوانده می شود.

محمود احمدی نژاد برای نخستين بار در تاريخ جمهوری اسلامی روز ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۹۰ به مجلس رفت، اما پاسخ های او خشم نمايندگان را بر انگيخت.

محمود احمدی نژاد در پايان خطاب به نمايندگان مجلس گفته بود: «سوالاتی را که مطرح کرده بوديد سوالات امتحانی بود، ولی خيلی سخت نبود و فکر می‌کنم طراح سوال نيز از کسانی است که با شاسی فوق ليسانس گرفته است و با خود ما مشورت می‌کردند سوالات بهتری مطرح می‌شد.»
XS
SM
MD
LG