لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

۲۸ نفر در حمله انتحاری در الجزاير کشته شدند


طی دو روز گذشته الجزایر شاهد دو بمبگذاری انتحاری بوده است
طی دو روز گذشته الجزایر شاهد دو بمبگذاری انتحاری بوده است

انفجار يک کاميون بمبگذاری شده، روز شنبه هشتم سپتامبر، در نزديکی مقر گارد نيروی دريايی در شمال شرقی الجزاير دستکم ۲۸ کشته و بيش از شصت زخمی بر جای گذاشت.


در اين انفجار انتحاری که در شهر بندری دلس واقع در ۷۰ کيلومتری شرق الجزيره روی داد، بيشتر کشته شدگان از اعضای گارد ساحلی نيروی دريايی الجزاير بودند و تعدادی غير نظامی نيز در ميان مجروحان اين حادثه وجود دارند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته شاهدان عينی، يک کاميون بمبگذاری شده ديگر که تحت پوشش خودروی تدارکات از در اصلی پادگان عبور کرده بود، در داخل مقر، توسط نيروهای امنيتی کشف و راننده آن دستگير شده است.


در همين حال يک مقام پليس محلی که بر کار انتقال مجروحان به وسيله هلی کوپتر و هواپيما نظارت دارد گفته است که احتمالا تعداد کشته شدگان به طور چشم گيری افزايش خواهد يافت.


بنا به این گزارش نيروهای امنيتی راه های ورودی و خروجی به شهر دلس را بسته اند و جستجو برای دستگيری مظنونان احتمالی اين حادثه ادامه دارد.


فرانسه ساعاتی پس از اين حادثه که مرگبارترين انفجار از ماه آوريل گذشته تاکنون بوده، آن را محکوم کرد.


در حمله انتحاری ديگری که روز پنجشنبه در شهر بانته در شرق الجزایر روی داد دست کم ۲۲ نفر کشته و بيش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند

در حمله انتحاری ديگری که روز پنجشنبه در شهر بانته روی داد دستکم ۲۲ نفر کشته و بيش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. از اين انفجار به عنوان تلاش برای ترور عبدالعزيز بوتفليقه که از اين شهر ديدار می کرد، ياد شده است.


انفجار روز پنجشنبه در نزديکی جمعيتی که به استقبال رييس جمهوری آمده بودند روی داد.


يزيد زهرونی، وزير کشور الجزاير، گروه های اسلامگرا را مسئول انفجار روز پنجشنبه دانست، اين در حالی است که منابع امنيتی الجزير گروه سلفی «تبلیغ و جهاد» که اکنون خود را «القاعده در سرزمين مغرب» می نامد را عامل اين انفجار می دانند.


آقای بوتفليقه در برنامه ای تلويزيونی «جنايتکاران» را عامل انفجار روز پنجشنبه دانست و اعلام کرد به رغم اين خشونت ها، سياست های آشتی ملی خود را ادامه خواهد داد.


الجزاير، يکی از بحرانی ترين مناطق در آفريقای شمالی به شمار می رود. سال ۱۹۹۲، پس از آنکه اسلامگرايان «جبهه نجات اسلامی» در دور اول نخستين انتخابات فراگير و چند حزبی مجلس اين کشور به پيروزی دست يافتند، نظاميان الجزاير دور دوم را منتفی و جبهه نجات اسلامی را غير قانونی اعلام کردند.


در نتيجه اين رخدادها، اين کشور وارد جنگی داخلی شد که با کشتارهای بزرگ غير نظاميان همراه بود و از پی آن نزديک به دويست هزار نفر جان خود را ازدست دادند.


با آغاز سده بيستم، کشتارها و عمليات تروريستی کاهش پيدا کرد و اين کشور يک دوره نسبتا آرام تری را آغاز کرد. اما از چند ماه گذشته موج جديد از عمليات تروريستی سبب شده است تا نگرانی ها از شکل گيری يک جنگ داخلی يا بحران انسانی دوباره شدت بگیرد.


پس از آنکه شنيده ها و تحليل ها خبر از نزديک شدن گروه شبه نظامی موسوم به گروه سلفی برای تبليغ و جهاد به شبکه القاعده دادند، اين نگرانی ها دو چندان شدند.


XS
SM
MD
LG