لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

۶۵۰ گروگان توسط نيروهای دولتی الجزاير آزاد شدند


رسانه های دولتی الجزاير روز جمعه اعلام کردند که نيروهای کماندوئی ارتش اين کشور حدود ۶۵۰ نفر را که توسط گروههای مسلح اسلام گرا در تاسيسات « ان مناس » به گروگان گرفته شده بودند، آزاد کرده اند. اما هنوز هم سرنوشت گروگانهای خارجی مشخص نيست.

به گزارش خبرگزاری دولتی الجزاير از ميان افرادی که در تهاجم روز چهارشنبه گروههای مسلح اسلام گرا به گروگان گرفته شده بودند، ۵۷۳ نفر الجزايری بودند. اين خبرگزاری می گويد که براساس گزارشهای اوليه نيمی از ۱۳۲ گروگان خارجی نيز در اين عمليات آزاد شده اند.

شبکه خبری سی ان ان می نويسد که هنوز هيچ منبع مستقلی جزييات اين عمليات و سرنوشت تمامی گروگانها را مشخص نکرده است. در عين حال از تعداد دقيق افرادی که در عمليات گروههای اسلام گرا به گروگان گرفته شده بودند و مليت آنها آمار دقيقی منتشر نشده است.

خبرگزاری دولتی الجزاير از قول منابع امنيتی اين کشور می گويد که برخی از کارکنان خارجی در تاسيسات گاز « ان مناس » در قسمت های مختلف اين تاسيسات مخفی شده بودند.

منابع امنيتی الجزاير به خبرگزاری دولتی اين کشور گفته اند که نيروهای نظامی اين کشور قبل از فلج کردن تروريست ها تلاش دارند تا اين ماجرا را به شکل مسالمت آميزی خاتمه دهند. منابع امنيتی الجزاير گفته اند که مهاجمان حدود سی نفر و از مليت های گوناگون هستند.

تاسيسات گاز « ان مناس » در شصت کيلومتری مرز الجزاير با ليبی واقع شده و حدود هزار و ۳۰۰ کيلومتر با پايتخت الجزاير فاصله دارد. اين تاسيسات توسط شرکت نفت دولتی الجزاير و در همکاری با شرکت های نفتی «بريتيش پتروليوم» و شرکت نروژی « استات اويل » اداره می شود.

يک مقام ارشد دولت الجزاير صبح روز جمعه در مصاحبه ای با راديوی دولتی اين کشور گفت که عمليات نظامی گسترده ای که روز پنجشنبه آغاز شد اکنون به پايان رسيده است ولی هنوز هم « فعاليتهای پراکنده ای در نقاط مختلف در اطراف اين تاسيسات» ادامه دارد.

دولتهای خارجی که شهروندان آنها در تهاجم گروههای اسلام گرا به گروگان گرفته شده اند، از جمله بريتانيا وآمريکا می گويند هنوز از جزييات عمليات ارتش الجزاير و سرنوشت شهروندان خود اطلاع دقيقی ندارند. آنها در عين حال از عمليات ارتش الجزاير که بدون اطلاع و هماهنگی آنها انجام شده گلايه کرده اند. علاوه بر شهروندان آمريکايی و بريتانيايی تعدادی از شهروندان ژاپنی، نروژی ، فرانسوی و مالزيايی بين کارکنان خارجی اين تاسيسات بوده اند.
XS
SM
MD
LG