لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

« سوريه دوروتی پروز، خبرنگار الجزیره، را به ايران تحويل داده است»


دوروتی (هما) پرواز
دوروتی (هما) پرواز
شبکه الجزيره روز چهارشنبه با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد که مقام‌های سوريه گفته‌اند، دوروتی پروز، خبرنگار اين شبکه را که دارای تابعيت ایرانی، آمريکايی و کانادايی است، پس از بازداشت در دمشق به ايران تحويل داده‌اند.

شبکه الجزيره می‌گويد، مقام‌های سوريه به اين شبکه اطلاع داده‌اند که دوروتی پروز ، خبرنگار ۳۹ ساله شبکه انگليسی الجزيره، هم اکنون در اختيار مقامات ايران است.

دوروتی پروز آخرين بار در ۲۹ آوريل به هنگام مسافرت به سوريه برای تهيه گزارش از اعتراضات در اين کشور در دوحه ديده شده بود.

شبکه الجزيره می‌گويد، در چهارم ماه مه مقامات سوريه تاييد کردند که وی را بازداشت کرده اند. اما يک هفته پس از آن مقام‌های این کشور اعلام کردند که وی از اول ماه مه در اين کشور نيست، بدون اين که توضيح دهند، اين خبرنگار شبکه الجزيره در کجا به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تاکنون مقامات رسمی ايران واکنشی به خبر تحويل دوروتی پروز به ایران نشان نداده‌اند، اما چنانچه اين خبر درست باشد نشانه ای از همکاری نزديک جمهوری اسلامی با حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان سوری خواهد بود.

شبکه الجزيره در بيانيه خود از جمهوری اسلامی ايران خواسته است تا وضعيت دوروتی پرواز را مشخص کند.

شبکه الجزيره ضمن ابراز نگرانی عميق خود نسبت به سلامتی دوروتی پروز، گفته است: «ما اطلاعاتی دريافت کرده ايم که حاکی از آن است که وی در تهران نگهداری می شود.»

اين شبکه خبری در ادامه گفته است: «ما ازمقامات ايران می خواهيم علاوه بر ارائه اطلاعات درباره وضعیت دورتی، اجازه دسترسی به وی را بدهند.»

شبکه الجزيره همچنين خواستار آزادی فوری دوروتی پروز شده است.

دوروتی پروز همکاری خود را با شبکه الجزيره از سال ۲۰۱۰ شروع کرده است. وی پيشتر با سفر به ژاپن گزارش‌هايی در مورد سونامی و زلزله در اين کشور تهيه کرده بود.

به گزارش شبکه الجزيره دوروتی پروز، فوق ليسانس روزنامه‌نگاری از دانشگاه آريزونا دارد و دوره های فلوشيب را در دانشگاه هاروارد و کمبريج گذرانده است.
XS
SM
MD
LG