لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۲

عفو بين الملل صدور حکم شلاق برای کاريکاتوريست ايرانی را محکوم کرد


کاريکاتور احمد لطفی آشتيانی، نماينده اصولگرای اراک در مجلس ايران
کاريکاتور احمد لطفی آشتيانی، نماينده اصولگرای اراک در مجلس ايران
سازمان عفو بين الملل و وزارت خارجه بريتانيا روز جمعه صدور حکم ۲۵ ضربه شلاق برای محمود شکرايه، کاريکاتوريست هفته‌نامه «نامه امير» در استان مرکزی، به اتهام کشيدن کاريکاتور يک نماينده مجلس را محکوم کردند.

صدور حکم ۲۵ ضربه شلاق برای محمود شکرايه به اتهام کشيدن کاريکاتور احمد لطفی آشتيانی، نماينده اصولگرای اراک در مجلس ايران، واکنش های بين المللی را درپی داشته است.

سازمان عفو بين الملل می گويد، صدور حکم ۲۵ ضربه شلاق برای محمود شکرايه حمله به آزادی بيان است.

آن هريسون، معاون مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين الملل در اين زمينه گفته است:«صدور اين حکم وحشيانه (برای محمود شکرايه) برای کشيدن کاريکاتوری که به کسی آسيبی نمی رساند، حاوی اين پيام دلسرد کننده است که ايرانيان بدون ترس از اقدامات تلافی جويانه و خشن نمی توانند به طور آزادنه و مسالمت آميز ديدگاههای خود را مطرح کنند.»

آن هريسون در ادامه گفته است:« اين (حکم) نمونه ديگری از حملات بی امان مقامات حکومت ايران عليه آزادی بيان است. شلاق زدن اقدامی بی رحمانه ، مجازاتی غير انسانی و اهانت آميز برای هر جرم است، و به همين دليل براساس قوانين بين المللی ممنوع شده است.»

اين مقام سازمان عفو بين الملل تصريح کرده است: بهتراست مقام های حکومت ايران به جای صدور حکم شلاق برای تعداد بيشتری از شهروندان ايرانی، برای حذف چنين مجازاتی از قوانين تلاش کنند.

يک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا نيز به شدت از صدور حکم ۲۵ ضربه شلاق برای محمود شکرايه انتقاد کرده است.

اين سخنگوی وزارت خارجه بريتانيا گفته است: برای چنين اقدامی که به کسی آسيبی نمی رساند، نمی بايست چنين حکمی صادر می شد، اما متاسفانه با توجه به کارنامه بی توجهی جمهوری اسلامی به حقوق و آزادی شهروندانش، صدور این حکم تعجب برانگيز نيست.

اين مقام وزارت امور خارجه بريتانيا از دولت ايران خواسته است به حق آزادی بيان در تمام اشکال آن احترام بگذارد و حکم شلاق برای محمود شکرايه را لغو کند.

در ایران نیز روز پنجشنبه سايت‌های خبری در بيانيه مشترکی به حکم محمود شکرايه اعتراض کرده اند. شماری از کاریکاتوریست های ایرانی نیز به این حکم اعتراض کرده اند.
XS
SM
MD
LG