لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

عنان در دمشق: دولت سوريه بايد عزم جدی خود را برای صلح نشان دهد


کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران سوريه گفت که فتل عام روستای الحوله او را وحشت زده کرده است. او همچنين از دولت سوريه خواست جدی بودن خود را برای دستيابی به راه حلی مسالمت آميز برای بحران اين کشور، نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، عنان که دوشنبه ۸ خرداد پس از رسيدن به دمشق پايتخت سوريه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت که انتظار «مذاکراتی جدی و صريح» با بشار اسد رئيس جمهور اين کشور دارد.

او همچنين ياد آور شد که کشته شدن بيش از ۱۰۰ نفر در روستای الحوله «جنايتی وحشتناک است و شورای امنيت سازمان ملل متحد به حق آن را محکوم کرد.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد شامگاه يکشنبه در جلسه‌ای فوق العاده، با صدور بيانه‌ای غير الزام آور نظام حاکم بر سوريه را به دليل قتل عام روستای الحوله محکوم کرد.

قتل عام روستای الحوله شامگاه جمعه و بامداد شنبه روی داد که طی آن بيش از ۱۰۰ نفر از جمله ۵۵ کودک کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند. معترضان سوری و کشورهای غربی، دولت سوريه را متهم به دست داشتن در اين قتل عام می‌کنند. دولت سوريه اما با رد اين اتهام «گروه‌های تروريستی مسلح را» عامل اين قتل عام معرفی می‌کند.

عنان در ادامه سخنان خود گفت: «از دولت سوريه می‌خواهم گام‌هايی جدی و صريح به منظور نشان دادن عزم خود در حل و فصل مسالمت آميز بحران نشان دهد. از همه طرف‌های مسئول هم می‌خواهم برای فراهم کردن زمينه راهکار مسالمت آميز، وارد عمل شوند.»

او همچنين ادامه داد: «پيام صلح من تنها برای دولت سوريه نيست بلکه برای تمام کسانی است که سلاح به دست می‌گيرند.»

عنان طرح صلحی شش ماده‌ای به منظور حل و فصل بحران سوريه ارائه داده، که مفاد آن مورد پذيرش دولت و مخالفان اين کشور قرار گرفته است. آتش بس ميان طرف‌های درگير نخستين بند اين طرح است. ناظرانی از سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس به سوريه اعزام شده‌اند اما تا کنون خشونت‌ها در اين کشور متوقف نشده است.

ديپلمات‌های حاضر در جلسه شامگاه يکشنبه شورای امنيت به خبرگزاری رويترز گفته‌اند که رابرت بود، رییس هیات نظار سازمان ملل در سوریه، از راه ويديو کنفرانس با اعضای شورای امنيت گفت‌و‌گو کرده و دست داشتن دولت سوريه در قتل عام الحوله را تاييد کرده است.

حدود ۱۴ ماه از آغاز بحران سوريه می‌گذرد. به گزارش سازمان ملل متحد تا کنون بيش از ۱۲هزار نفر در نتيجه خشونت‌ها در اين کشور کشته شده‌اند.

مخالفان مسلح بشار اسد را جدا شدگان از ارتش سوريه و شماری از داوطلبان تشکيل می‌دهند که گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تاسيس کرده‌اند. اين گروه به مرور زمان و در جريان سرکوب تظاهرات اعتراض آميز توسط نيروهای دولتی تشکيل شده است.

از سوی ديگر، شامگاه يکشنبه نيز شهر حماه، شاهد کشته شدن ده‌ها نفر از غير نظاميان بود. بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه، دستکم ۴۰ نفر از ساکنان حماه در نتيجه گلوله باران مناطق مسکونی توسط تانک‌های ارتش دولتی، کشته شدند.
XS
SM
MD
LG