لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

دبیرکل اتحاديه عرب: شرايط برای مذاکرات مستقيم صلح مساعد نيست


عمرو موسی، دبيرکل اتحاديه عرب، روز جمعه گفت شرايط برای مذاکرات مستقيم اسرائيل و فلسطينی ها مساعد نيست و اين مذاکرات نتيجه ای در بر ندارد، اما رهبران عرب تصمیمی را در این باره بر فلسطینی ها تحمیل نخواهند کرد.

دبيرکل اتحاديه عرب که بعد از نشست کميته ويژه اتحاديه عرب برای بررسی پيشنهاد روند مذاکرات صلح سخن می‌ گفت، تاکيد کرد که شرايط مذاکرات مستقيم صلح «منفی» است و زمينه برای اين مذاکرات «مساعد» نيست.

عمرو موسی همچنين گفت که وزيران امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب در شهر «سرت» ليبی گزينه های جايگزين برای مذاکرات صلح را مورد بررسی قرار می دهند، چرا که مذاکرات جاری با بن بست مواجه شده است.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: ما در نشستی درچارچوب اين مساله که مذاکرات فعلی مثمر ثمر نيست، گزينه های جايگزين را فرمول بندی خواهیم کرد.

عمرو موسی اضافه کرد: «در شرايط کنونی به دليل موضع بسيار بسيار منفی اسرائيلی ها، مذاکراتی وجود ندارد. آنها در مذاکرات همکاری نمی کنند.»

عمرو موسی می گويد که کميته ويژه اتحاديه عرب شامگاه جمعه با هيات فلسطينی ديدار خواهد کرد، اما به محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی، در باره اقداماتی آتی هيچ توصيه ای نخواهد کرد.

در همين حال، نبيل ابو ردينه، سخنگوی محمود عباس، می گويد رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی در گفت وگوی تلفنی روز پنجشنبه با هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، تاکيد کرده است که «اسرائيل می بايست به طور کامل فعاليت های شهرک سازی را متوقف کند، آنگاه (مذاکرات) روند صلح می تواند موفق شود.»

نبيل ابو ردينه اضافه کرده است: «آمريکايی ها به ما گفته اند که به تلاش های خودشان ادامه می دهند. ما نيز در انتظاريم نتيجه اين تلاش را ببينيم.»

از بيست و ششم سپتامبر که دوران ۱۰ ماهه تعليق در ساخت و ساز شهرک های يهودی نشين در کرانه باختری به پايان رسيد، روند صلح با مانع بسيار جدی روبرو شده، و دولت بنيامين نتانياهو در برابر درخواست های جهانی برای تمديد رسمی تعليق ساخت و سازها سرسختی نشان می دهد.

در نتيجه فشارهای آمريکا، اتحاديه عرب که قرار بود ابتدا پنجم اکتبر با حضور محمود عباس تشکيل جلسه دهد، موعد اين نشست را دوبار با اين اميد به تعويق انداخت که به دولت نتانياهو فرصت بيشتری داده باشد.

کميته اجرايی سازمان آزاديبخش فلسطين در نشستی در رام الله، از ديدگاه آقای محمود عباس حمايت کرد؛ او معتقد است که ادامه دادن به مذاکرات با اسرائيل همزمان با تداوم ساخت و ساز شهرک های يهودی نشين ، تلاشی بيهوده و «اتلاف وقت» است

مذاکرات مستقيم صلح ميان رهبران اسرائيل و فلسطينی ها روز دوم سپتامبر پس از ۲۱ ماه وقفه در واشينگتن از سر گرفته شده بود.
XS
SM
MD
LG