لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

مذاکرات اشتون و نتانياهو درباره برنامه هسته ای ایران


کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا،
کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا،
کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز چهارشنبه با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، ديدار کرده است. گزارش حاکی است در اين ديدار در خصوص مذاکرات آينده گروه ۱+۵ با ایران در بغداد گفت وگو شده است.

به گزارش حبرگزاری فرانسه، يک مقام دولت اسرائيل که نخواست نامش فاش شود، گفت: در اين ديدار اهود باراک، وزير دفاع ، ايگدور ليبرمن، وزير امور خارجه، و شائول موفاژ، که قرار است معاون نخست وزير اسرائيل شود، در اين ديدار حضور داشته اند.

اين مقام اسرائيلی اضافه کرده است: «آنها درباره ايران گفت وگو کردند. اسرائيل موضع خود را در قبال مذاکرات آينده ۱+۵ در بغداد بيان کرد.»

قرار است ايران و کشورهای روسيه، آمريکا، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، مذاکرات خود را در روز ۲۳ ماه مه در بغداد ادامه دهند. اين مذاکرات در چارچوب دور تازه گفت وگوهای هسته ای برگزاری می شود که پس از يک توقف ۱۵ ماهه دور اول آن در ۱۴ آوريل در استانبول برگزار شد.

طبق اين گزارش، اين مقام اسرائيلی می گويد، بنيامين نتانياهو گفته است، پيشرفت در مذاکرات زمانی حاصل می شود که ايران کليه فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کرده، تمامی اورانيوم غنی شده توليدی را به بيرون از ايران منتقل کند، و تاسيسات زير زمينی فردو قم را تعطیل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين مقام اسرائيلی می گويد، بنيامين نتانياهو درخصوص دستيابی به هرگونه توافقی با ايران ابراز ترديد کرده و به کاترين اشتون گفته است: «براساس آنچه که ما تاکنون شاهد بوده ايم، ايران از اين مذاکرات برای گرفتن زمان استفاده کره است، و هيچ گونه سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آنها قصد دارند برنامه هسته ای خود را متوقف کنند.»

در همين زمينه، يک مقام اتحاديه اروپا در بروکسل، که نخواست نامش فاش شود، در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه ديدار کاترين اشتون، نماينده گروه ۱+۵ درمذاکرات با ايران، با مقام های اسرائيلی را تاييد کرده است.

اين مقام اتحاديه اروپا همچنين گفته است: خانم اشتون دراين ديدار در خصوص شرايط منطقه، صلح خاورميانه و ايران با مقام های اسرائيلی مذاکره کرده است.

در همین زمینه، رابرت وود، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه از ايران خواسته بود تا در مذاکرات بغداد «گام های عملی فوری» در راستای رفع نگرانی های بين المللی بردارد.

کشورهای غربی نسبت به برنامه غنی سازی اورانيوم ايران ابراز نگرانی می کنند و شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

ايران در واکنش به اين در خواست ها با اشاره به اين که برنامه غنی سازی اورانيوم را حق خود می داند، گفته است که حاضر به تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم نيست.
XS
SM
MD
LG