لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

«تعدادی از بهائیان در تهران بازداشت شدند»


فعالان حقوق بشر در ايران می گويند ماموران امنيتی جمهوری اسلامی با مراجعه به منازل بهائيان در تهران تعدادی از اعضای اين خانواده ها را بازداشت کرده اند.

بنا بر اين گزارش، ماموران امنيتی، روز چهارشنبه طی يک برنامه هماهنگ به منزل ده تن از خانواده های بهايی شهر تهران مراجعه و ضمن تفتيش منازل و ضبط کتب مذهبی، عکس ها و کامپيوترها، چندين تن را بازداشت و به زندان اوين منتقل کردند.

ديان علايی، نماينده جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل متحد، نيز در گفت و گو با «رادیو فردا» با تاييد اين خبر می گويد: دليل بازداشت اين افراد اعتقاد به بهاييت است.

ژينوس سبحانی، شاهرخ تائف، عزيزالله سمندری، پيام آقسانی، ديدار رئوف و نيما حقار در رديف بازداشت شدگان گزارش شده اند.

ژينوس سبحانی از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر، تا زمان مهر و موم دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در اول دی ماه گذشته، منشی اين کانون و نيز کانون مشارکت برای پاکسازی مين بود.

به گفته روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر، ژينوس سبحانی که از او مقالاتی حقوقی در برخی نشريات داخلی به چاپ رسيده است، پس از آنکه منزلش در ساعت شش و سی دقيقه صبح روز چهارشنبه مورد بازرسی ماموران قرار گرفت و با ضبط برخی از وسائل شخصی او و همسرش همراه بود، بازداشت شد.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، در روزهای اخير نيز بازداشت های مشابهی در شهرهای قائمشهر، ساری و سمنان صورت گرفته است.

در همين زمينه، ديان علايی می گويد: ۹ بهايی در ۲۸ ماه دسامبر در جريان سفر به کيش توسط نيروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

به گفته خانم علايی اين افراد پس از آزادی، حق خارج شدن از کيش را ندارند و منتظر برگزاری دادگاه خود هستند.

هفت زن و مرد بهایی، که عضو «محفل ملی غير رسمی بهائيان ايران» هستند و وظيفه بررسی مشکلات بهائيان ايران را به عهده داشتند، در ارديبهشت ماه سال جاری توسط نيروهای امنيتی ايران بازداشت و به زندان اوين منتقل شدند

اتهام اين افراد مشخص نشده است.

هفت زن و مرد بهایی، که عضو «محفل ملی غير رسمی بهائيان ايران» هستند و وظيفه بررسی مشکلات بهائيان ايران را به عهده داشتند، در ارديبهشت ماه سال جاری توسط نيروهای امنيتی ايران بازداشت و به زندان اوين منتقل شدند.

اين افراد همچنان در زندان به سر می برند..

محروميت از تحصيل دانشجويان بهايی

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران همچنين گزارش داده است ۹ تن از دانشجويان بهايی شهر کرمان در يک رويه غير قانونی از تحصيل محروم شده اند.

بنا بر اين گزارش، اين دانشجويان بهايی که طی دو سال گذشته با مشکلات فراوان، موفق به ورود به دانشگاه و تحصيل در دانشکده های مختلف دانشگاه کرمان شده بودند، به دلايل نامعلوم و به گفته معاون اين دانشگاه به دستور سازمان سنجش آموزش کشور سايت تحصيلی شان بسته شده است و از انتخاب واحد و ثبت نام برای ترم آينده ممنوع شده اند.

اين دانشجويان، بينا ممتازی، سپهر قدرت، مهنوش دهقان، غزل صادقی، دانيال مطهری، لوا باغی، نيلوفر کنعانی، نسيم معطر و آرمان روشنی معرفی شده اند.

بنابر گزارش سازمان عفو بين الملل، بيش از سيصد هزار بهايی در ايران زندگی می کنند، اين در حالی است که قانون اساسی ايران بهائيت را به رسميت نشناخته است و پيروان اين دين مورد اذيت و آزار و تبعيض قرار می گيرند.

در همين زمينه، به گزارش سايت خبری بهايی «ورود نيوز» از ابتدای انقلاب تا کنون دست کم ۲۰۰ بهايی در ايران اعدام شده اند.

XS
SM
MD
LG