لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

بازداشت شش تن از رهبران جامعه بهائيان ايران


هفت عضو جامعه بهائیان ایران که روز گذشته شش نفر از انها بازداشت شدند.
هفت عضو جامعه بهائیان ایران که روز گذشته شش نفر از انها بازداشت شدند.

نهاد های حامی حقوق بشر نسبت به بازداشت شش نفر از اعضای رهبری جامعه بهائيان در روز ۲۵ ارديبهشت ماه و انتقال آنها به زندان اوين، ابراز نگرانی کرده اند.


بر اساس گزارش ها، شش نفر از رهبری جامعه بهائيان ايران، موسوم به محفل ملی ايران، که متشکل از هفت نفر است، روز چهارشنبه بازداشت شده اند.


بر اساس بيانيه سازمان عفو بين المللی فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم روز چهارشنبه پس از تفتيش وسايل شخصی، در خانه هايشان توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده اند.


مهوش ثابت نفر هفتم از اعضای رهبری جامعه بهائيان ايران، ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت و همچنان در بازداشت به سر می برد.


بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد، بازداشت این افراد را شدیدا محکوم کرده و گفت:«تنها جرم بازداشت شدگان اعتقاد به دیانت بهایی است».


براساس گزارش های رسيده، همه افراد بازداشت شده همواره به طور فردی احضار، بازجويی و بازداشت شده اند،ولی نهاد مدافع حقوق بشر نسبت به بازداشت همزمان و جمعی رهبری جامعه بهائيان ايران ابراز نگرانی کرده اند.


  • از اوایل انقلاب تا کنون دست کم ۲۰۰ بهایی در ایران اعدام شده اند .

طبق اين گزارش ها اين اولين باری است که همه آنها به صورت گروهی بازداشت می شوند و به اين ترتيب تمام اعضای رهبری جامعه بهائيان ايران هم اکنون در بازداشت به سر می برند..


سازمان عفو بين الملل تصريح کرده است فريبا کمال آبادی، بهروز توکلی و جمال الدين خانجانی به دليل فعاليت های خود به نمايندگی از جامعه بهايی پيشتر نيز بازداشت شده بودند.


فريبا کمال آبادی تائفی و بهروز توکلی سه سال پيش به هنگام سفر به استان خراسان، در شهر مشهد بازداشت شدند.


خانم کمال آبادی پس از چند ماه بازداشت آزاد شد. وی يکی از اعضای گروه کاری است که بر آموزش دينی برای جامعه بهايی ایران نظارت دارد.


بنا بر اين گزارش ها تاکنون اتهام مشخصی از سوی مقام های قضايی وامنيتی جمهوری اسلامی ايران برعليه افراد بازداشت شده مطرح نشده است.


بنابر گزارش سازمان عفو بین الملل بیش از سیصد هزار بهایی در ایران زندگی می کنند، این در حالی که قانون اساسی ایران بهائیت را به رسمیت نشناخته است و پیروان این دین مورد اذیت و آزار و تبعیض قرار می گیرند.


در همین زمینه، به گزارش سایت خبری بهایی ورود نیوز از اوایل انقلاب تا کنون دست کم ۲۰۰ بهایی در ایران اعدام شده اند .


XS
SM
MD
LG