لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

درگیری نیروهای پلیس بحرین با معترضان


صدها معترض بحرینی شنبه ۲۷ بهمن پس از مراسم خاکسپاری نوجوانی که چند روز پیش به ضرب گلوله نیروهای دولتی کشته شده بود، با نیروهای پلیس درگیر شدند.

به گزارش رویترز، در حالی که صد ها معترض به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاپ می کردند، در مقابل نیز نیروهای پلیس کوشیده اند با استفاده از گاز اشک آور معترضان را متفرق کنند.

رسانه‌های دولتی بحرین همچنین شنبه ۲۷ بهمن اعلام کرده‌اند که پلیس این کشور بمبی کار گذاشته شده در پل مرتبط کننده این کشور با عربستان سعودی را کشف و خنثی کرده اند.

این در حالی است که وزارت کشور بحرین اعلام کرده است چهار نیروی پلیس شامگاه جمعه در خشونت‌ها در دومین سالگرد آغاز اعتراض‌های این کشور، به ضرب گلوله زخمی شده‌اند. در همین زمینه چهار نفر که دولت بحرین آن‌ها را «تروریست» توصیف کرده است، دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی بحرین، شورای اطلاع رسانی دولتی این کشور اعلام کرد، بمبی به وزن دو کیلو در پل مرتبط کننده بحرین با عربستان سعودی کشف و خثی شد.

بنا بر این گزارش، این بمب در کنار مسجدی کارگذاشته شده بود که در بخش بحرینی پل واقع است.

از سوی دیگر وزارت کشور بحرین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار «تروریست» پس از حمله مسلحانه‌ای که شامگاه جمعه در روستای شیعه نشین کرزان روی داد، دستگیر شدند.

طارق حسن الحسن، رئیس اداره امنیت عمومی بحرین پیش‌تر اعلام کرده بود که شامگاه جمعه، چهار نیروی پلیس این کشور از جمله یک افسر در اثر اصابت گلوله در روستای کرزان زخمی شده‌اند.

خشونت‌های شامگاه جمعه پس از آن آغاز شد که معتراضان بحیرنی برای بزرگداشت دومین سالگرد اعتراض‌های این کشور، با راه انداری تجمع و راهپیمایی، شماری از جاده‌های نزدیک منامه را بستند.

این اقدام یک روز پس از درگیری‌های خونین میان نیروهای پلیس و مخالفان روی داد که دو کشته برجای گذاشته بود. یکی از کشته شدگان نوجوانی ۱۶ ساله است و دیگری از نیروهای پلیس است.

خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که شمار زیادی از معترضان بحرینی در تشییع جنازه نوجوان ۱۶ ساله که پنجشنبه گذشته به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده است، در منطقه جبله حبشی شرکت کردند.

گروه شیعه مذهب وفاق اسلامی که بزرگ‌ترین گروه اپوزیسیون بحرین است، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری از شرکت مردم مناطق مختلف در تشییع جنازه، راه‌های ارتباطی منطقه جبله حبشی را بستند.

اما ائتلاف جوانان «انقلاب ۱۴ فوریه» بر روی سایت خود اعلام کرد که تشییع کنندگان توانستند محاصره را شکسته و با پای پیاده خود را به منطقه تشییع پیکر نوجوان ۱۶ ساله برسانند.

مقام‌های دولتی بحرین تا کنون درباره اخبار منتشره از محاصره تشییع کنندگان، اظهار نظر نکرده‌اند.

فعالان این گروه تاکید کردند که خود را برای «موج جدیدی از اعتراض‌ها» آماده می‌کنند.

اعتراض‌های بحرین دو سال پیش با خواست «اصلاحات» و «برقراری نظام پادشاهی مشروطه» آغاز شد. معترضان که اکثر آن‌ها از اکثریت شیعه مذهب بحرین هستند، با راه اندازی تظاهرات خیابانی، محل تجمع اصلی خود را میدان مروارید منامه پایخت بحرین قرار داده بودند.

خاندان آل خلیفه حاکم که از اقلیت سنی مذهب است، برای پایان دادن به اعتراض‌ها، از نیروهای نظامی مشترک کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موسوم به «سپر جزیره» کمک خواستند. عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی نیروهای خود را به بحرین گسیل کرده که در مرز‌ها و مقابل ساختمان‌های دولتی مستقر شدند. نیروهای امنیتی هم با یورش گسترده به معترضان بحرینی، به حضور خیابانی آن‌ها پایان دادند.

از آن هنگام اما هر از چند گاهی معترضان اقدام به برگزاری تظاهرات گسترده می‌کنند. جنگ و گریز و درگیری‌های شبانه میان نیروهای امنیتی و مخالفان هم تقریبا به شکلی همه روزه همچنان ادامه دارد. این وضعیت در دو سال اخیر به کشته شدن حدود ۸۰ نفر در بحرین انجامیده است.

خشونت‌های اخیر در حالی روی می‌دهد که از یکشنبه گذشته، دور تازه جلسات گفت‌و‌گوی ملی بحرین به دعوت پادشاه این کشور آغاز شده است.

پیش‌تر دیوان عالی بحرین احکام زندان ۱۳ تن از رهبران معترضان را که ۱۲ تای آن‌ها شیعه مذهب هستند، تایید کرده است. این احاکم از ۵ سال زندان تا حبس ابد است.

شیعیان بحرین می‌گویند که از سوی حکومت مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حکومت بحرین اما وجود هرگونه تبعضی را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG