لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

بیست و نهمین دوره بازی های المپیک آغاز شد


افتتاحيه بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن در مراسم خيره کننده آتش بازی، موسيقی و رقص بيش از پانزده هزار بازیگر در استاديوم عظيم « لانه پرنده» برگزار شد
(عکس .EPA)
افتتاحيه بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن در مراسم خيره کننده آتش بازی، موسيقی و رقص بيش از پانزده هزار بازیگر در استاديوم عظيم « لانه پرنده» برگزار شد (عکس .EPA)

افتتاحيه بيست و نهمين دوره بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن با مراسم خيره کننده آتش بازی، موسيقی و رقص بيش از پانزده هزار بازیگر در استاديوم عظيم « لانه پرنده» و در حضور ۹۰ هزار تماشاگر برگزار شد.


براساس گزارش ها، ميلياردها نفر در سراسر جهان مراسم افتتاحيه بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن را از طريق تلويزيون مشاهده کرده اند.


خوش یمنی عدد هشت در نزد چينی ها، آنها را واداشت تا این مراسم را راس ساعت هشت بعداز ظهر روز هشتم ماه هشتم سال هشتم هزاره سوم ميلادی در پکن برگزار کنند. این مراسم ۱۶ روز ادامه خواهد داشت.


در مراسم افتتاحيه که ژانگ ييمو، کارگردان معروف چينی هدايت ان را برعهده داشت، بيش از ۱۵ هزار بازيگر به مدت ۵۰ دقيقه تصاوير بديعی از تاريخ پانصد ساله چين را به نمايش گذاشتند.


شعار محوری اين مراسم اتحاد در جهان امروزبود و ترانه «تو و من» که پيام آن وحدت جهانی بود، توسط خوانندگان سروده شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه در اين مراسم از رژه تيم های آمريکا و تايوان استقبال چشم گيری به عمل آمد.


آئین افتتاحیه بيست و نهمين دوره بازی های المپيک پکن یک برنامه چهار ساعته بود و هزاران ورزشکار در مراسم رژه شرکت کردند.


در مراسم افتتاحیه بازی ها که در استادیوم عظیم لانه پرنده برگزار شد،سرا ن ۶۰ کشور جهان حضور داشتند.


در اين دوره از بازی ها ۱۱ هزار ورزشکار از ۲۰۰ کشور جهان در ۲۸ رشته ورزشی به رقابت خواهند پرداخت.


خبرگزاری شين هوا گزارش داده است که ۱۶ هزار و ۴۰۰ زوج چينی تصميم دارند که در روز افتتاحيه بازی های المپيک پکن مراسم ازدواج خود را برگزار کنند.


برگزاری اين دوره بازی های برای بسياری از چينی ها به يک افتخار ملی تبديل شده و آنها اين رويداد را به معنای پايان رويای يکصد ساله انجام اين بازی ها در چين عنوان کرده اند.


نخستين بار، يک نويسنده چينی در سال ۱۹۰۷ از آرزوی برگزاری اين بازی ها در چين سخن گفته بود که روزی اين مسئله به تحقق بپيوندد.


در طول تاريخ مسابقات المپيک مدرن، بازی هايی که هر چهار سال يک بار انجام می شود، از ۱۸۹۶ آتن تا ۱۹۶۰ رم، شهرهای سه قاره اروپا، آمريکا و اقيانوسيه ميزبان آن بوده اند.


پس از توکيو (۱۹۶۴) و سئول (۱۹۸۸)، پکن سومين شهر آسيايی ميزبان اين جشنواره ورزشی است.


تاکنون هيچ شهر آفريقايی ميزبان بازی های المپيک نشده است و دور آينده (۲۰۱۲) نيز لندن ميزبان آن خواهد بود.


XS
SM
MD
LG