لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

یک وبلاگ نویس: اتهام های ما وجود خارجی ندارند


روز دوشنبه جلسه رسیدگی به اتهامات شهرام رفیع زاده، روزبه میر ابراهیمی، امید معماریان و جواد غلام تمیمی در شعبه 1059 دادگاه عمومی تهران برگزار شد
روز دوشنبه جلسه رسیدگی به اتهامات شهرام رفیع زاده، روزبه میر ابراهیمی، امید معماریان و جواد غلام تمیمی در شعبه 1059 دادگاه عمومی تهران برگزار شد

روز دوشنبه جلسه رسیدگی به اتهامات شهرام رفیع زاده، روزبه میر ابراهیمی، امید معماریان و جواد غلام تمیمی در شعبه 1059 دادگاه عمومی تهران برگزار شد.


این سومین جلسه رسیدگی به اتهامات این چهار وبلاگ نویس و روزنامه نگار است که در تابستان سال 1383 به اتهاماتی از قبیل فعالیت علیه نظام، به مدت چند هفته بازداشت شده بودند.


شروع این دادرسی ها مورد اعتراض سازمان دیده بان حقوق بشر و جمعی از فعالان حقوق بشر ایرانی قرار گرفته است.


شهرام رفیع زاده، یکی از متهمین اصلی پرونده که حدود 3 ماه از تابستان سال 83 را در سلول انفرادی گذرانده بود، در گفت و گو با رادیوفردا تاکید می کند که روند بازداشت و رسیدگی به اتهامات وی مغایر با اصول قانونی داخل کشور صورت گرفته بود.


رییس قوه قضاییه دو سال پیش دستور داده بود با متخلفانی که در این پرونده، بازداشت شدگان را شکنجه کرده و در زندان های انفرادی از آنان اعتراف گرفته بودند برخورد شود؛ اما اکنون قضیه در جهت عکس این دستور در حرکت است
شهرام رفیع زاده

آقای رفیع زاده می گوید: «مرا یک روز به طور ناگهانی در روزنامه دستگیر کردند و به بازداشتگاهی با سلول های انفرادی کوچکی به اندازه 1.5 در 2 متر انتقال دادند و انجا مورد شکنجه قرار گرفتم».


وی ادامه می دهد که اگر جرمی مرتکب شده بود می بایست در همان زمان محاکمه می شد و نه اینکه 3 ماه «مورد شکنجه» قرار می گرفت.


آقای رفیع زاده که سابقه کار در نشریاتی همچون ایران و اعتماد را در پرونده حرفه ای خود دارد، در ادامه تصریح می کند که غیرعلنی بودن دادگاه، آن هم پس از گذشت دوسال و نیم از باز شدن پرونده مورد اعتراض او، دیگر متهمان، و وکلای پرونده قرار دارد.


به گفته این روزنامه نگار و وبلاگ نویس، آیت الله شاهرودی رییس قوه قضاییه در دیداری که دو سال پیش با وی داشت «دستور داده بود با متخلفانی که در این پرونده، بازداشت شدگان را شکنجه کرده و در زندان های انفرادی از آنان اعتراف گرفته بودند برخورد شود؛ اما اکنون قضیه در جهت عکس این دستور در حرکت است».


از جمله اتهاماتی که در پرونده این چهار روزنامه نگار و وبلاگ نویس به آنها اشاره شده، مشارکت در تشکیل و عضویت در گروه هایی است که با هدف برهم زدن امنیت کشور فعالیت می کنند. اتهاماتی که به گفته شهرام رفیع زاده پایه و اساسی ندارد و "زاییده ذهنیت پلیسی" مسئولین امر است.


وی تاکید می کند که تا پیش از دستگیری تنها یک نفر از دیگر متهمان پرونده را می شناخته.


شهرام رفیع زاده و سه متهم دیگر این پرونده در سال 83 و پس از آزادی از زندان، به گفته خود و تایید وکلا و مدافعین حقوق بشر، «مجبور به اعتراف» به اتهامات مطروحه در یک برنامه تلویزیونی شدند.


بازداشت این روزنامه نگاران اعتراض گسترده مجامع بین المللی حقوق بشری از جمله عفو بین الملل و سازمان دیده بان حقوق بشر را به دنبال داشت.


در پی آغاز سری جدید محاکمات، سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای خواستار محاکمه مسئولین به گفته این بیانیه شکنجه این متهمین به جای خود آنان شد.


در سال 2005 جایزه هلمن هامت سازمان دیده بان حقوق بشر به شهرام رفیع زاده تعلق گرفت.


XS
SM
MD
LG