لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

واکنش میلیبند به توقف فعالیت مرکز شورای بریتانیا در ایران


آقای ميليبند می گوید: «اين مسئله خيلی مايه تاسف است که کشور با فرهنگی مانند ايران، تلاش ها برای شکستن مرزها و گفت و گوهای فرهنگی را رد کند.»
آقای ميليبند می گوید: «اين مسئله خيلی مايه تاسف است که کشور با فرهنگی مانند ايران، تلاش ها برای شکستن مرزها و گفت و گوهای فرهنگی را رد کند.»
ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، روز پنجشنبه از توقف فعاليت های يک مرکز آموزشی و فرهنگی موسوم به «شورای بريتانيا» در تهران ابراز تاسف کرده است.

مسئولان اين مرکز بريتانيايی، مقام های ايران را متهم می کنند که با مرعوب کردن کارکنان بومی اين دفتر در تهران باعث بسته شدن آن شده اند.

مرکز «شورای بريتانيا» می گويد: مقام های ايران ۱۶ کارمند بومی اين مرکز را در ماه دسامبر به دفتر ریاست جمهوری احضار کرده و «به آنها پيشنهاد کرده اند که از محل کار خود استعفا کنند.»

مسئولان اين مرکز می گويند: طی دو سال گذشته به هيچ‌يک از کارکنان بريتانيايی اين شورا برای کار در ايران ويزا داده نشده است؛ لذا، اين مرکز با توجه به نداشتن کارمند نمی‌توانست به کار خود ادامه دهد.

مرکز «شورای بريتانيا» همچنين می گويد: پاسپورت دو تن از کارمندان اين مرکز هنگامی که قصد خروج از کشور را داشتند، توسط مقام های ايران ضبط شده است به همين دليل «چاره ای» جز توقف فعاليت های خود نداشته است.

ديويد ميليبند در واکنش به اين خبر گفت: «امروز شورای بريتانيا اعلام کرد که به دليل فشار های غير قابل قبول مقام های ايران بر کارمندان اين مرکز، مجبور شده است فعاليت های خود در ايران را متوقف کند.»

آقای ميليبند افزود: «اين مسئله خيلی مايه تاسف است که کشور با فرهنگی مانند ايران، تلاش ها برای شکستن مرزها و گفت و گوهای فرهنگی را رد کند.»

وزير امور خارجه بريتانيا افزود: «مردم ايران نمی خواهند در جهان منزوی شوند. بنابر اين اميدوارم دولتمردان ايران اجازه بدهند شورای بريتانيا فعاليت های خود را هرچه زودتر از سر بگيرد.»

مارتين ديويدسن، مدير اجرايی «شورای بريتانيا»، ابراز اميدواری کرده است که هرچه زودتر اين مرکز فعاليت های خود را از سر بگيرد.

شورای بريتانيا در سال ۱۹۴۲ در تهران کار خود را شروع کرد و پس از انقلاب در سال ۱۳۵۷ فعاليت های خود را متوقف کرد. اين دفتر در سال ۲۰۰۱ بار ديگر فعاليت های خود را از سر گرفت.

بر پايه اعلام «شورای بريتانيا» برآورد می‌شود که طی سال گذشته نزديک به ۱۳ هزار شهروند ايرانی در فعاليت‌های آموزشی و تحقيقاتی اين مرکز شرکت کرده باشند. يکی از فعاليت‌های اين مرکز تدريس زبان انگليسی بوده است.
XS
SM
MD
LG