لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

در روزی چون امروز


در چهاردهم دی ماه سال ۱۳۵۸ خورشيدی، دولت آمريکا برای آزادی ۵۲ تن از ديپلمات ها و کارکنان سفارت آمريکا در تهران به شورای امنيت سازمان ملل متحد شکايت کرد
در چهاردهم دی ماه سال ۱۳۵۸ خورشيدی، دولت آمريکا برای آزادی ۵۲ تن از ديپلمات ها و کارکنان سفارت آمريکا در تهران به شورای امنيت سازمان ملل متحد شکايت کرد


دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۴ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی ۱۴

در چنين روزی در سال ۸۳۸ ميلادی مبارز ايرانی بابک خرمدين به دستور معتصم خليفه عباسی به گونه ای دلخراش و با قطع اعضای بدنش کشته شد. بابک و پيروانش پيراهن سرخ به تن می کردند و از اين رو به آنان سرخ جامگان می گفتند.
بابک از دلاوران منطقه آذربايجان بود و برای رهايی از خلافت حاکمان بغداد به پا خاسته بود.

در چهاردهم دی ماه سال ۱۳۵۸ خورشيدی، دولت آمريکا برای آزادی ۵۲ تن از ديپلمات ها و کارکنان سفارت آمريکا در تهران به شورای امنيت سازمان ملل متحد شکايت کرد.


آمريکا از شورای امنيت خواسته بود در صورت آزاد نشدن گروگان ها، با صدور قعطنامه ای جمهوری اسلامی مورد تحريم اقتصادی قرار بگيرد اما نماينده شوروی در سازمان ملل گفته بود ممکن است اين قعطنامه را وتو کند.


۳۶۴ سال پيش در چهارم ژانويه ۱۶۴۲ ميلادی، اسحاق نيوتن فيزيک دان و رياضی دان و کاشف نيروی جاذبه زمين در انگليس بدنيا آمد.


نيوتن در ۲۱ سالگی از دانشگاه کمبريج فارغ التحصيل شد و ۲۴ ساله بود که قانون مکانيک را تنظيم کرد و آساس کشفيات عدسی ها برای مشاهده اجسام آسمانی را پی ريخت.


اصول طبيعی رياضيات، مهم ترين کتاب نيوتن است که در آن قوانين سه گانه حرکت را شرح داده است.


همزمان با تولد نيوتن در انگليس در چهارم ژانويه ۱۶۴۲ ميلادی در لندن شورش اوليور کرامول عليه چارلز اول پادشاه بريتانيا آغاز شد.


شورشيان انگليسی برای حمايت از اختيارات پارلمان و در مقابل چارلز اول بپا خاسته بودند. هواداران پادشاه با شورشيان به نبرد پرداختند و مدت هفت سال آن کشور گرفتار جنگ داخلی بود و سرانجام با اعدام چارلز اول در سال ۱۶۴۹ شورشيان به قدرت رسيدند.


۵۹ سال پيش در سال ۱۹۴۸ ميلادی در چنين روزی کشورميانمار يا برمه سابق به استقلال دست يافت. آن کشور سال ها تحت نفوذ بريتانيا بود


XS
SM
MD
LG