لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

در روزی چون امروز


۱۵ دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۵ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی
۱۵ دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۵ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی

۱۵ دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۵ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی


در پنجم ژانويه ۶۰۳ ميلادی، ۱۴۰۴ سال پيش در چنين روزی جنگ ۲۴ ساله ايران و روم آغاز شد که طولانی ترين جنگ بين دو کشور بزرگ شرق و غرب محسوب می شود. اين جنگ در زمان خسرو پرويز پادشاه ايران آغار شد.


در اين روز در پانزدهم دی ماه ۱۳۳۱ خورشيدی دکتر محمد مصدق در واکنش به مخالفان خود در مجلس شورای ملی، در يک پيام راديويی خواهان حمايت مردم شد.


اين پيام موجب تظاهرات در تهران و شهرهای بزرگ ايران شد و از خوزستان چند هزار نفر کفن پوش برای پشتيبانی از او به طرف تهران حرکت کردند.


دکتر مصدق از اين موقعيت استفاده کرد و خواهان رای اعتماد از مجلس شد. به غير از يک رای مخالف، همه نمايندگان مجلس شورای ملی به او رای اعتماد دادند.

در چنين روزی در پنجم ژانويه ۱۶۹۱ ميلادی بانک استکهلم نخستين اسکناس را چاپ و منتشر ساخت. در واقع می توان سوئد را ناشر اولين پول کاغذی جهان دانست.


تا پيش از چاپ اسکناس در سوئد داد و ستدهای مالی با سکه های بزرگ و چهارگوش نقره ای انجام ميشد. از اين اسکناس چند نسخه به جای مانده است و يکی از آنها در موزه بانک استکهلم پايتخت سوئد نگهداری مي شود.

در پنجم ژانويه ۱۸۰۹ ميلادی پيمان داردانل بين بريتانيا و دولت عثمانی به امضا رسيد. با امضای اين پيمان عثمانی تعهد کرد که تنگه داردانل و همچنين تنگه بسفر را به روی کشتی های جنگی ببندد.


هدف از اين پيمان جلوگيری از ورود کشتی های جنگی روسی به دريای مديترانه بود.

ويلهلم رونتگن فيزيکدان آلمانی در پنجم ژانويه ۱۸۹۵ ميلادی اشعه ايکس را کشف کرد. از اين اشعه که موجب تحول بزرگی درعلم پزشکی شد و قادر به عبور از برخی اجسام است درتشخيص بيماری ها و عکسبرداری از داخل بدن استفاده می شود.


اين کشف مهم موجب شد که جايزه نوبل فيزيک در سال ۱۹۰۱ ميلادی به ويلهلم رونتگن تعلق بگيرد.

در چنين روزی در پنجم ژانويه ۱۹۵۱ ميلادی شهر سئول پايتخت کره جنوبی به تصرف نيروهای کره شمالی درآمد. نيروهای آمريکايی همراه چند کشور از متحدانش ۹ ماه بعد توانستند سئول را از دست شمالی ها خارج سازند.


در جنگ کره که از سال ۱۹۵۰ با حمله کره شمالی به جنوب آغاز شد و بيش از سه سال به طول انجاميد، دست کم ۲۵ هزار سرباز آمريکايی کشته شدند و نزديک به يک ميليون تن از مردم کره جنوبی جان باختند.




XS
SM
MD
LG