لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

وزير خارجه کانادا به «ایرانیان» تبریک گفت


جان برد، وزير امور خارجه کانادا،
جان برد، وزير امور خارجه کانادا،
جان برد، وزير امور خارجه کانادا، روز جمعه ۳۱ خردادماه در نامه ای سرگشاده به ایرانیان برای رای «شجاعانه اشان» در انتخابات رياست جمهوری در جهت وادار کردن حکومت برای شنيدن صدای ملت، تبريک گفته است.

در حالی وزير امور خارجه کانادا در نامه خود از رای ايرانيان در انتخابات تمجيد کرده که روز يکشنبه پس از اعلام نتايج انتخابات، ضمن محکوم‌کردن محدوديت‌های موجود در ايران برای برگزاری يک انتخابات آزاد، گفته بود که نتيجه اين انتخابات «بی معنی» است.

جان برد در اين نامه گفته است: کانادا صدای همه آنهايی که در داخل ايران برای اميد و آينده ای روشن رای داده اند را می شنود. فقط اين مردم ايران هستند که می توانند معنای اين انتخابات را تعيين کنند، اکثريت ايرانيان با رای خود ضمن مخالفت با افراط گرايی، به ديکتاتوری علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی اعتراض کرده و عميقا خواستار تغيير شده اند.

به گزارش «گلوب اند ميل» وزير امور خارجه کانادا اضافه کرده است:همانگونه که نظر فعالان شجاعی را که می گويند، حکومت (ايران) قابليت تغيير و اصلاح را ندارد، محترم می شماريم به نظر آنهايی که معقتدند اين انتخابات می تواند گامی در جهت تغييرات اساسی و دمکراتيک در ايران باشد احترام می گذارم. به آنها تبريک می گويم.

در همين زمينه، شبکه «سی بی سی»کانادا گزارش داده است که دفتر وزير امور خارجه کانادا روز جمعه اعلام کرده است که نامه سرگشاده جان برد در راستای توضيح موضع دولت کانادا در قبال انتخابات ايران است، به اين معنی که رای مردم شجاعانه و معنی دار بود ولی نتيجه انتخابات چنين نکاتی را در بر نداشت چرا که ايرانيان قادر نبودند انتخاب «واقعی» داشته باشند.

در حالی روز يکشنبه وزير امور خارجه کانادا از انتخابات رياست جمهوری ايران انتقاد کرد که کشور ها غربی و به ويژه آمريکا از انتخابات ايران استقبال کردند.

کاخ سفيد در بيانيه ای اعلام کرده بود: ما به رأی مردم ايران احترام می‌‌گذاريم و به آنها بخاطر شرکت در فرايند سياسی و شجاعتشان در به گوش رساندن صدايشان تبريک می‌گوييم.

جان کری، وزير خارجه آمريکا، نيز در بيانيه‌ای که ۲۵ خرداد منتشر شد، با اشاره به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران گفت «ما شهامت ايرانيان را که در اين فضا پای صندوق‌های رای ‌رفتند را می‌ستاييم» و «برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ايران» به منظور رسيدن به راه‌حل سياسی آماده‌ايم.

وزير امور خارجه آمريکا گفت در فضايی که آزادی بيان و برپايی اجتماعات به شدت کنترل شده است، شهامت مردمی که صدای خود را به گوش همه رساندند ستايش می‌کنيم.
XS
SM
MD
LG