لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

احداث بلندترين برج جهان در دريای خزر


پروژه خزر در جمهوری آذربایجان
پروژه خزر در جمهوری آذربایجان
کنسرسيوم «آوستا»، يکی از شرکتهای بزرگ ساخت و ساز هتلها و برجهای باکو اعلام کرده است که پروژه ساخت جزاير زنجيره ای مصنوعی با مجموعه ساختمانهای تجاری-مسکونی به همراه يک برج عظيم به بلندای ۱۰۵۰ متر در آبهای دريای خزر آغاز خواهد شد.

ابراهيم نهرملی، رئيس کنسرسيوم «آوستا» (Avesta) به خبرگزاری «آپا» آذربايجان گفته است که برج «قله آذربايجان» بلندترين برخ دنيا خواهد بود.

هم اکنون بلندترين برج دنيا، الخليفه، با ۸۲۸ متر ارتفاع در دبی قرار دارد.

کنسرسيوم «آوستا» در راستای عملياتی کردن پروژه «قله آذربايجان» با شرکتهای سازنده «برج خليفه» مذاکراتی را در راستای جلب مشارکت آنها آغاز کرده است.

نهرملی در ادامه گفته است که «قله آذربايجان» در سالهای ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به بهره برداری خواهد رسيد، اين برج از «برج خليفه» که سال ۲۰۱۰ در دبی به بهره برداری رسيد، ۲۰۰ متر و از «برج پادشاهی» عربستان که قرار است در شهر «جده» ساخته شود نيز ۵۰ متر بلندتر خواهد بود.

کنعان قلی‌زاده، مدير بازاريابی شرکت «آوستا» نيز در مصاحبه ای جداگانه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که پروژه ساخت ۴۱ جزيره مصنوعی زنجيره ای با نام «جزيره خزر» در ۱۵ مايلی جنوب باکو، پايتخت آذربايجان، سال ۲۰۱۳ آغاز خواهد شد. قرار است يک مرکز تجاری در قلب اين مجمع الجزاير مصنوعی ساخته شود.

در برج «قله آذربايجان» چندين مجموعه، از جمله يک هتل چهار فصلی، سه سالن سخنرانی و همچنين بلندترين سکوی ديدبانی در ۱۵۷-مين طبقه آن ساخته خواهد شد.

ترکمنستان نيز اعلام کرده است که يک جزيره مصنوعی در دريای خزر احداث خواهد کرد.

جزيره‌‌ مصنوعی خزر بخشی از طرح گردشگری ۵ ميليارد دلاری «آوازه» ترکمنستان است. احداث مجتمع گردشگری آوازه در امتداد ۲۲ کيلومتری از سواحل جنوب شرقی خزر ۷ سال است که آغاز شده است، اما جزيره مصنوعی که قرار است توسط يک شرکت هلندی به نام «فان اورد» احداث شود، هنوز در مرحله طراحی قرار دارد.

قربانقلی بردی محمداف رئيس جمهور ترکمنستان در نظر دارد يک رودخانه مصنوعی قابل کشتيرانی، آکواريوم بزرگ دريايی، مرکز تفريحی برای اسکی‌بازان و يک «شهر کازينویی» شامل استراحتگاه رقص و موسيقی با نمونه‌برداری از شهر لاس وگاس نيز به بهره برداری برساند.

قرار است اين جزيره مصنوعی به شکل نشان ملی ترکمن‌ها (ستاره ۸ ضلعی) به همراه بناهای تجملی ساخته شود. شرکت «فان اورد» که يکی از شرکتهای مشارکت کننده در ساخت جزاير «نخل‌شکل» امارات نيز هست، از چهار سال است که در ترکمنستان فعاليت دارد و هم اکنون در حال عملياتی کردن قرارداد نصب و نگهداری راهنماهای شناور آبی در طول کانال کشتیرانی منطقه توريستی «آوازه» است.

هيچ کدام از پروژه های ساخت جزاير مصنوعی آذربايجان و ترکمنستان بصورت رسمی گزارشی درباره جنبه های زيست محيطی پروژه های خود منتشر نکرده اند.

برخی کارشناسان محيط زيست بر اين باورند که جزاير مصنوعی سامانه اکولوژيکی دريای خزر را به هم خواهد ريخت، نخست اينکه در رسوباتی که طی هزاران سال در بستر دريا جمع شده به هم خوردگی ايجاد خواهد شد؛ چرا که اجرای اين طرح ها باعث ورود مواد زائد بسياری به دريا از فلزات سنگين گرفته تا آلودگی های نفتی که طی هزاران سال در بستر دريا خوابيده اند می شود. همچنين، ميليونها تن خاک وشن که برای ايجاد خشکی در دريا ريخته خواهد شد، باعث ايجاد کدورت در آب و کشته شدن آبزيان خواهد شد.
XS
SM
MD
LG