لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

چنی: اوکراین به عضویت پیمان ناتو در خواهد آمد


ديک چنی، معاون رييس جمهور آمريکا، و ويکتور يوشچنکو، رييس جمهور اوکراين .
(عکس از: EPA )
ديک چنی، معاون رييس جمهور آمريکا، و ويکتور يوشچنکو، رييس جمهور اوکراين . (عکس از: EPA )

ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا، در ديدار خود از اوکراين گفت: دولت آمريکا به امنيت و آزادی اوکراين متعهد است و غير مستقيم دولت روسيه را يک تهديد نظامی و اقتصادی برای همسايگان اش توصيف کرد.


در جريان اين سفر مهم معاون رييس جمهوری آمريکا به کشورهای همسايه روسيه، آقای چينی تاکيد کرد که با وجود مخالفت های شديد مسکو بالاخره اوکراين به عضويت سازمان ناتو درخواهد آمد.


سخنان ديک چنی که آشکارترين چهره تندرو دولت فعلی آمريکاست نشان داد که با وجود سابقه اخير روسيه در بکارگيری قدرت نظامی در برخورد با همسايگان خود، دولت آمريکا قصد دارد مناسبات خود را با اوکراين و همسايگان آن گسترش دهد.


آقای چنی پس از پايان مذاکرات با ويکتور يوشچنکو، رييس جمهور اوکراين به خبرنگاران گفت :« دولت آمريکا طرفدار رفاه و امنيت اوکراين و معتقد است که هر شهروند اين کشور بايد به دور از تهديد های نظامی و اقتصادی و يا خطر اشغال اوکراين زندگی کند.»


اين نمايش حمايت آمريکا برای ويکتور يوشچنکو، ریيس جمهوری طرفدارغرب اوکراين بسيار مهم است چون مناسبات وی با دولت روسيه بشدت تيره شده است.


سياست آقای يوشچنکو برای نزديکی بيشتر با غرب، پيوستن به اتحاديه اروپا و سازمان ناتو، باعت نارضايتی دولت روسيه و اقليت بزرگ روس زبانهای اوکراين شده است.


  • « دولت آمريکا طرفدار رفاه و امنيت اوکراين و معتقد است که هر شهروند اين کشور بايد به دور از تهديد های نظامی و اقتصادی و يا خطر اشغال اوکراين زندگی کند.»
ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا

اين نگرانی وجود دارد که روسيه برای توسعه نفوذ بيشتر خود در اين جمهوری سابق اتحاد شوروی دولت فعلی اوکراين را تحت فشار بيشتری قرار دهد.


اوکراين با ۴۶ ميليون جمعيت در منطقه استراتژيکی واقع شده است، خط لوله انتقال گاز روسيه به اروپا از خاک اين کشور عبور می کند و بخشی از ناوگان روسيه در يکی از بنادر اوکراين در ساحل دريای سياه مستقر است.


ریيس جمهوری اوکراين از دولت روسيه به خاطر استفاده از ناوگان خود که در اوکراين مستقر است در جنگ اخير در گرجستان به شدت انتقاد کرد و افزود: تنها پيوستن اوکراين به سازمان ناتو می تواند امنيت اين کشور را تضمين کند.


ويکتور يوشچنکو افزود: « جنگ در گرجستان نشان داد که تنها مدل قابل اتکا برای دفاع از تماميت ارضی و استقلال اوکراين پيوستن به سيستم دفاع مشترک اروپا و آمريکای شمالی يعنی سازمان ناتو است.»


ديک چنی در ديدار از کيف پايتخت اوکراين با يوليا تيموشنکو نخست وزير اين کشور نيز گفت وگو کرد.


همراهان آقای چنی می گويند اين مذاکرات حول مسائل امنيتی و انرژی بوده است.


سفر آقای چينی در شرايطی انجام شد که اوکراين بامشکلات سياسی جدی روبه رو است. ويکتور يوشچنکو، ریيس جمهوری، و يوليا تيموشنکو درگير اختلاف و رقابت سياسی شديدی هستند طوری که دولت اين کشور عملا در مرز انحلال و سقوط قرار گرفته است. اين دو در عين حال رقبای اصلی در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۰ خواهند بود.


در اين سفر منطقه ای آقای چنی از آذربايجان و گرجستان نيز ديدار کرده است. در فضای متشنج پس از درگيری های گرجستان، دولت روسيه آمريکا را به تحريک همسايگان اين کشور عليه مسکو متهم می کند.


مقامات روسيه بارها تاکيد کرده اند که دولت گرجستان با استفاده از کمک های تسليحاتی آمريکا قصد تصرف اوستيای جنوبی را داشت.


کنستانتين کوساچيف، ریيس کميته سياست خارجی مجلس سفلی روسيه، ديک چنی را متهم کرده که در پی تشکيل يک محور ضد روسيه است.


وی روز پنجشنبه گفت: ديک چنی در تمام اقدامات سالهای اخير در محدوده نفوذ روسيه عليه مسکو دست داشته است.


امروز نيز دولت روسيه اعلام کرد: ديک چنی معاون، ریيس جمهوری آمريکا با حمايت از تقاضای پيوستن گرجستان به سازمان ناتو عملا از تجاورگری های اين کشور حمايت می کند.


آقای چنی روز پنجشنبه در ديدار خود با ميخائيل ساکاشويلی، ریيس جمهور گرجستان، گفت : دولت آمريکا با جديت از پيوستن گرجستان به ناتو حمايت می کند.


آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسيه، گفت: وعده های اخير برای حمايت از پيوستن گرجستان به سازمان ناتو بلندپروازيهای ماجراجويانه دولت اين کشور را تشديد خواهد کرد.


اين سخنگو همچنين در مورد ورود ناو جنگی USS Mount Whitney نيروی دريايی آمريکا به بندر گرجستان در ساحل دريای سياه گفت: اين حرکت آمريکا ممکن است ناقض معاهده سال ۱۹۳۶ ناظر بر تحرک ناوگان نظامی دراين دريا باشد و دولت روسيه ممکن است اين موضوع را از طريق مراجع بين المللی دنبال کند.


XS
SM
MD
LG