لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

قرارداد هسته ای جديد چين و استراليا


نیروگاه اتمی کین شان چین .دولت چين اعلام کرده است در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ ميلادی بيست و هشت راکتور هسته ای جديد در اين کشور احداث نمايد
نیروگاه اتمی کین شان چین .دولت چين اعلام کرده است در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ ميلادی بيست و هشت راکتور هسته ای جديد در اين کشور احداث نمايد

بر اساس قرارداد هسته ای جديدی که بين دو کشور چين و استراليا به امضا رسيد، استراليا صادرات اورانيوم به چين را از ماه آينده ميلادی آغاز خواهد کرد.


بر اساس اين قرارداد استراليا که بزرگترين مخازن اورانيوم دنيا را در اختيار دارد صادرات اورانيوم به چين را از ماه آينده ميلادی آغاز خواهد کرد.


هدف از اين قرارداد تامين سوخت نيروگاه های هسته ای چين عنوان شده است و انتظار می رود دولت استراليا سالانه به ارزش صد و هشتاد و هفت ميليون دلار اورانيوم به چين صادر کند.


استراليا اعلام کرده است که اين کشور از صدور اورانيوم به کشورهايی نظير هند که پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده اند خودداری می کند

دولت چين اعلام کرده است در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ ميلادی بيست و هشت راکتور هسته ای جديد در اين کشور احداث نمايد .


بر اساس گزارش ها اين کشور برای تامين سوخت مورد نياز اين راکتورها سالانه به هشت هزار تن اورانيوم احتياج خواهد داشت.


ون جيا باو و جان هاوارد، نخست وزيران دو کشور چين و استراليا، بعد از دوازده ماه مذاکره، در ماه آوريل سال گذشته ميلادی درباره کليات اين قرارداد به توافق رسيدند اما تصويب نهايی آن روز گذشته با حضور نمايندگان دو کشور چين و استراليا در پکن انجام گرفت.


دولت چين متعهد شده است تا در چارچوب قوانين و مقررات آژانس بين المللی انرژی اتمی و همچنين بر اساس پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای از اين اورانيوم صرفا برای مقاصد صلح آميز استفاده کند.


انعقاد قرارداد هسته ای چين و استراليا مخالفت دولت هند را در پی داشت.


هند از ديگر کشورهای هسته ای آسيايی است که در تلاش بوده است بخشی از اورانيوم مورد نياز خود را از استراليا وارد کند. اما استراليا اعلام کرده است که اين کشور از صدور اورانيوم به کشورهايی نظير هند که پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده اند خودداری می کند.


XS
SM
MD
LG