لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

هيلاری کلينتون از وزارت خارجه آمريکا خداحافظی کرد


هيلاری کلينتون روز جمعه اول فوريه به طور رسمی از سمت خود به عنوان وزير خارجه آمريکا کناره گيری کرد. جان کری در کابينه جديد باراک اوباما جايگزين خانم کلينتون شده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، هيلاری کلينتون ساعاتی پيش از کناره گيری در نامه ای به باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، از حمايت های وی تقدير کرد.

هيلاری کلينتون،‌۶۵ ساله، طی چهار سالی که مسئوليت وزارت امور خارجه آمريکا را برعهده داشت از ۱۱۲ کشور بازديد کرده بود.

طبق اين گزارش، جان کری ساعت چهار بعداز ظهر جمعه با حضور النا کيگان از قضات ديوان عالی آمريکا رسما به عنوان شصت و هشتمين وزير امور خارجه آمريکا سوگند ياد کرد.

جان کری به خبرنگاران گفت:« بسيار، بسيار مفتخرم که سوگند ياد می کنم و خیلی مشتاقم که کار خود را شروع کنم.»

در مراسمی که در لابی اصلی وزارت امور خارجه آمريکا برگزارشد، هيلاری کلينتون با کارمندان و کارکنان اين وزارتخانه خداحافظی کرد.

هيلاری کلینتون در این مراسم گفت:«من به کارهايی که انجام داده ايم بسيار مفتخرم. البته ما در دوره زمانی بسيار پيچيده و خطرناکی زندگی می کنيم، همانطور که ديديم دوباره همين امروز سفارت ما در آنکارا مورد حمله قرار گرفت.»

با اين حال هيلاری کلينتون تصريح کرده است که اکنون «خوش بين تر » از زمانی است که مسئوليت وزارت امورخارجه آمريکا را در سال ۲۰۰۹ برعهده گرفت.

به گزارش آسوشيتدپرس،‌ در حالی هيلاری کلينتون وزارت امور خارجه آمريکا را ترک می کند که از عملکرد دولت باراک اوباما در مواجهه با مساله حمله به کنسولگری آمريکا در بنغازی انتقاد می کنند.

با اين حال خانم هيلاری کلينتون روز پنجشنبه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود که منتقدان به شواهد و مدارک توجه ندارند و حاضر به پذيرش واقعيات نيستند.

در جريان حمله به کنسولگری امريکا در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲ ،‌سفير آمریکا در لیبی و سه کارمند دیگر کنسولگری کشته شدند.

جان کری روز سه‌شنبه، ۹ بهمن توانست رای اعتماد اکثريت قاطع اعضای سنای آمریکا را برای تصدی وزارت امور خارجه اين کشور کسب کند.

جان کری،‌ ۶۹ ساله، در چهار سال گذشته رياست کميته روابط خارجی مجلس سنای آمريکا را برعهده داشته است. جان کری در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۴ به عنوان نامزد حزب دموکرات، مغلوب جورج بوش شد.
XS
SM
MD
LG